27 Ekim 2025 14:23
İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya, ASELSAN tarafından üretilen yaka kameralarıyla yeni trafik dönemini anlattı. Uygulamanın olduğu noktalarda kanun dışı davranışlarda yüzde 96 azalma sağlandığını belirten Yerlikaya, kayıtların 30 gün saklanacağını söyledi. Çocuk yaşta suça sürüklenme, yargı paketi ve sosyal medya platformlarına ilişkin değerlendirmelerde de bulundu.
İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya, katıldığı bir televizyon programında yeni trafik düzenlemesinin ayrıntılarını anlattı ve ASELSAN üretimi yaka kamerası sistemini tanıttı. Yerlikaya, sistemin uygulandığı noktalarda denetimlerdeki kanunsuz davranışların yüzde 96 azaldığını söyledi.
Yerlikaya, programda yanında getirdiği kamera ve diğer konular için şunları söyledi:
"Şu yaka kameramızı arkadaşlarımız ekranlarda ailelerine göstersin. Bu denetim yaparken emniyet ve jandarmamızın ASELSAN'ın ürettiği yüz tanımalı yaka tanıma sistemi. Ne demek bu? Bu yılın sonunda veya senenin başında 110 bin adete ulaşacağız bunda.
Ama iyi bir haber vereyim artık jandarma ve emniyet trafikte bu ay sonu bunu tamamladık. Şimdi Yunus polislerimizle bunu ilk önce İstanbul'la başlattık. Artık biz vatandaşına nasıl davrandığını trafikteki arkadaşlarımızın, vatandaşımızın onlara nasıl davrandığını geriye dönük 30 gün burada saklıyoruz. Tüm kanun dışı davranış şekli teklifler, bütün bunların tamamı kameranın uygulandığı yerde yüzde 96 bu tür sıkıntılar bitti. Gelen verileri ve olay sayılarındaki değişimleri de takip ediyoruz."
"Düğün konvoyuyla yol kapayanlara 4 ay trafikten men edilecek.
Bakın, dört ay boyunca bir araç trafikten men edildiğinde, sürücüsünün ehliyetini de dört ay süreyle alıyoruz.
30 Kasım 2024’ten bugüne kadar yüzde 86 oranında bir azalma var. Bu işi tamamen bitirdiğimizde, bir 10 ay daha beklemeyeceğiz.
Sadece para cezasıyla yetinmiyoruz. Gerekirse ehliyet geri alınıyor, araç trafikten men ediliyor. Düğün, konvoy, eğlence fark etmez tamamen engelliyoruz."
"Bir ambulansın zamanında olay yerine ulaşması, hastanın yaşama tutunma ihtimalini yüzde 40-45 oranında artırıyor. Ambulans ya da itfaiyeye yol vermemenin cezaları artık çok daha ağır: Aracı 30 gün trafikten men ediyoruz, sürücü belgesine de el konuluyor. Para cezası 46 bin lira civarında.
Ayrıca dördüncü bir tür ceza daha var: Eğer aynı kişi beş yıl içinde bunu tekrar yaparsa, sistem otomatik olarak kaydediyor. İkinci ihlalde kusura bakmayın diyoruz. Ehliyet sıfırdan yeniden alınacak.
Üstelik bu süreçten önce detaylı bir sağlık ve psikoteknik değerlendirmeden de geçmesi gerekiyor."
"Trafikte cep telefonu kullanımıyla ilgili cezalarda da bir yıl içinde üçüncü kez yapmayı kimsenin aklına getirmeyeceği bir düzenleme var.
Birincide 5 bin lira; ikincisinde 10 bin lira; üçüncüsü ve daha fazlası bir yıl içinde olursa oradaki rakam daha yüksek ve ayrıca ehliyeti geri alıyoruz."
"Dünyada ve ülkemizde suça sürüklenen çocuklarla ilgili suç oranları maalesef yukarı doğru gidiyor. Bizde, Avrupa’da, Amerika’da.
Avrupa ve Amerika’da olay sayıları artarken, bizde farklı bir seyir var. Örneğin Amerika’da geçen yıl araç içi cinayet sayısı 17.000’lere ulaşmış; bizim tam yıl verimizde bu sayı çok daha düşük. Bir de şunu vurgulamak isterim; sosyal medyanın etkisi büyük. TikTok gibi platformlarla bazı görüntüler hızla yayılıyor; bu da şiddeti özendirici etkiler yaratabiliyor.
Birleşmiş Milletler Uyuşturucu ve Suç Ofisi’nin grafiklerine göre, 100 bin çocuk başına suça sürüklenen şüpheli sayıları ülkeler arasında farklılık gösteriyor. Avrupa’da durum çok kötüye gitmiş durumda. Biz ise inanç değerlerimiz, kültürel değerlerimiz sayesinde bunların çoğuna karşı duruyoruz; buna razı olamayız.
Çünkü 11, 13, 14 yaşındaki bir çocuğun kasten yaralama, kasten öldürme gibi suçlara karışıp bunu sosyal medyada övünerek paylaşması kabul edilemez; bu çok daha ciddi bir sorun.
Gençlerle ilgili bazı davalar başladı; yargı süreçleri işliyor. Bu alanda tedbirler alınıyor; takip devam ediyor.
Büyük hizmet veren savcımız, hakîmimiz, bilim insanımız, hukukçumuz ve yüksek yargı camiamız var. İnanın, biraz önce bunları yürekten konuştuk. Her biriyle ilgili güncellemeler ve çalışmalar yapılacak."
"Ancak sosyal medya meselesi var: Önceden bilimsel güncellemelere daha uzun süre ihtiyaç duyulurken, şimdi güncelleme ihtiyacı çok daha sık hâle geldi. Yakın zamanda Adalet Bakanımız, yardımcı paketleriyle ilgili açıklamalar yapacak; açıklamalar devam edecek. Yeni nesil organize suç örgütleri konusu gündemimizde. Bu yapılarla ilgili hem bilim insanlarının hem de alanın yetkin isimlerinin katkısıyla çalışmalar yürütüyoruz.
Herhangi bir sağlık ya da salgın durumunda da (örneğin gelecekte çıkabilecek bir pandemi) hem yakalama hem önlem tarafında birlikte hareket edecek kapasitedeyiz. Tamamen ortak bir irade ve ekip çalışması içindeyiz. Bunun altını özellikle çizmek istiyorum.
Sosyal medya platformlarına yaklaşımım şöyle: Bu mecralar suçların işlenmesi ve örgütlenmesi için maalesef kolay bir zemin sağlıyor; bu bir gerçek. Eğer platformlar, suçun önlenmesi ve suçluların yakalanması konusunda bizimle iş birliği yaparsa memnun olurum. Biz vatandaşlarımızın sosyal medyada özgürce dolaşmasını, faydalanmasını destekliyoruz; fakat İçişleri Bakanı olarak elimde gereken tedbirleri alma yetkisi var ve kullanıyorum. Önceki dönemde yapılan uygulamalardan ve sonrasında yapılacaklardan sorumluluk alıyorum.
Ekranların başında izleyen herkes bilsin ki; suç ve suçlu ekranlarda çok kolay bir araya gelebiliyor. Bunu görmezden gelemeyiz. Eğer sosyal mecralar, terör veya suç amaçlı kullanılacaksa buna karşı kararlıyız; müdahale ederiz."
"İlk kez açıklıyorum. Yüzde 27 düşüş var kadın cinayetlerinde. Avrupa yukarıya doğru giderken bizde düşüş var. Dünyada benzer bir örneği yok.
Yerlikaya, 6284 sayılı kanun, elektronik kelepçe, yüz tanıma ve KADES uygulaması üzerinden önleyici-koruyucu mekanizmaların işlediğini; KADES’in 9 milyona yaklaşan kullanıcıya ulaştığını, ihbarlarda ortalama 6 dakika 36 saniyede olay yerine varıldığını, kent merkezlerinde sürenin 2 dakikaya indiğini belirtti."
"Şunu biliniz: Türkiye’de 32,5 milyon araç var; motosikletleri de ayrıca saydığımızda 7 milyon civarındalar. Trafikteki kurallar tek başına kazaları tamamen engelleyemez; ancak kurallar caydırıcıysa netice alıyoruz. Davranış değişimi elde etmek için caydırıcılık şart.
AK Parti grubumuzun hazırladığı 36 maddelik kanun tasarısının caydırıcılık gücüyle, 2031 yılına kadar can kayıpları ve ağır yaralanmaların yarı yarıya azalacağına inanıyorum."
Haber Merkezi