İsrail-İran Gerilimi Küresel Ticaret Endişesini Artırırken, Uraloğlu: Orta Koridor İle Yük Taşıma Süresi 13 Güne İnecek
Ulaştırma Bakanı Uraloğlu, İsrail-İran gerilimiyle Hürmüz Boğazı'nın kapanma riskine dikkat çekerek Orta Koridor ve Kalkınma Yolu'nun önemini vurguladı. Uraloğlu, bu projelerle taşıma süresinin önce 18, ardından 13 güne düşürüleceğini belirtti. Alternatif rotalar, küresel ticaretin sürekliliği için kritik önem taşıyor.
Ulaştırma Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, İsrail-İran arasındaki gerilimin tırmanmasıyla Hürmüz Boğazı'nın kapanma olasılığına dikkat çekerek, Türkiye'nin stratejik hamlelerini vurguladı. Uraloğlu, Orta Koridor ve Kalkınma Yolu projelerinin bu kritik dönemde ne kadar hayati öneme sahip olduğunu belirtti. Bakan, "Bu projeler sayesinde taşıma süresini önce 18 güne, ardından da 13 güne kadar indirebileceğiz" dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Uraloğlu, İsrail-İran çatışmalarının küresel ticarete etkilerini değerlendirirken, dünya petrolünün yaklaşık %30'unun geçtiği Hürmüz Boğazı'nın kapanma riskinin arttığını söyledi. Bu durumun, Orta Koridor ve Kalkınma Yolu gibi alternatif ulaşım rotalarının değerini daha da artırdığını vurguladı. Uraloğlu, "Orta Koridor'u etkin bir şekilde kullanarak taşıma süresini kısaltacağız" şeklinde konuştu.
ULAŞTIRMA YATIRIMLARI VE EKONOMİYE KATKISI
27-29 Haziran'da düzenlenecek olan Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu öncesinde basın mensuplarıyla bir araya gelen Uraloğlu, 2002 yılından itibaren ulaştırma altyapısına yapılan yatırımlara dair detaylı bilgiler paylaştı. 2022-2025 yılları arasında ulaştırmaya 293,5 milyar dolarlık yatırım yapıldığını ve bu yatırımların üretime yaklaşık 1 trilyon dolarlık katkı sağladığını açıkladı.
Süveyş Kanalı'ndan çıkan bir yükün Avrupa'ya ulaşmasının 35 güne kadar sürdüğünü belirten Uraloğlu, Orta Koridor'un bu süreyi önemli ölçüde azaltacağını ifade etti. Tamamlandığında 2 bin 600 kilometrelik bir alanı kapsayacak olan bu yatırım için 50 milyar dolarlık bir bütçe ayrıldığını belirten Bakan, bu yatırımın üretime etkisinin 114 milyar dolar, yıllık istihdam katkısının ise 144 bin kişi olacağını aktardı.
Türkiye Gazetesi'nin haberine göre, Uraloğlu, Orta Koridor'un Hazar geçişli ve Türkiye üzerinden Avrupa'ya uzanan demir yolu hattı olduğunu hatırlatarak, bu hattın Avrupa'ya kadar uzanan tek NATO ülkesi olan Türkiye için taşıdığı öneme vurgu yaptı. Çin ile Avrupa arasındaki taşımaların gelecekte en az %30'unun demir yolu ile yapılacağını ve bu koridorun büyük bir rol oynayacağını belirtti.
Demir yolu üzerindeki ticaret hacminin 75 milyar dolara ulaşması ve Türkiye'de yıllık taşınacak yük miktarının 6,5 milyon tonu aşması bekleniyor. Bu sayede deniz yoluna göre süre avantajı, hava yoluna göre ise maliyet avantajı sağlanacak.
YENİ DEMİR YOLU PROJELERİ
Orta Koridor'un omurgasını oluşturacak Yavuz Sultan Selim Köprüsü üzerinden tren geçişi için gerekli finansmanın sağlandığını duyuran Uraloğlu, projenin bitimiyle Gebze'den Halkalı-Kapıkule'ye kadar uzanan 120 kilometrelik hızlı tren hattının hizmete gireceğini kaydetti. Bu proje için yaklaşık 5 milyar dolarlık bir yatırım planlandığını sözlerine ekledi.
Uraloğlu, Ankara-İzmir, Yerköy-Kayseri, Nusaybin-Cizre-Ovaköy ve Siirt-Kurtalan gibi güzergâhlarda devam eden demir yolu projeleri hakkında da bilgi verdi. Bu bölgelerin demir yolu ağına entegre edilmesi için çalışmaların sürdüğünü ifade etti.
Haber Merkezi