İstanbul'da Trafik Sıkışıklığının Yıllık Maliyeti 6 Milyar Doları Geçiyor

İstanbul'daki trafik sıkışıklığı, şehre yıllık 6-7 milyar dolar maliyet getiriyor. İstanbul Okan Üniversitesi'nden Doç. Dr. Selim Dündar, trafik yoğunluğunun kapasite aşımı, hatalı park ve şerit ihlalleri gibi nedenlerle arttığını belirtiyor. Dündar, "Karayolu Güvenliği Günü ve Trafik Haftası" kapsamında konuya dikkat çekti.

Yayınlanma:
İstanbul'da Trafik Sıkışıklığının Yıllık Maliyeti 6 Milyar Doları Geçiyor

İstanbul'daki trafik yoğunluğunun yıllık maliyetinin 6-7 milyar dolar civarında olduğu belirtildi. İstanbul Okan Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Başkanı Doç. Dr. Selim Dündar, "Karayolu Güvenliği Günü ve Trafik Haftası" kapsamında yaptığı açıklamada, İstanbul trafiğinin kapasiteyi aşan taşıt talebi nedeniyle sürekli tıkandığını vurguladı.

Dündar, bu duruma ek olarak hatalı park, şerit ihlalleri ve ani manevraların da sorunu daha da derinleştirdiğini ifade etti. Temel sorunun yolların belirli bir kapasitesi olmasına rağmen, bu kapasitenin üzerinde bir araç talebinin bulunması olduğunu söyledi.

Doç. Dr. Dündar, trafik ihlalleri ve hatalı davranışların sıkışıklığı artırdığını belirterek, trafik sıkışıklığının ekonomik kayıplara yol açtığına dikkat çekti. Trafikte geçirilen her fazla sürenin maddi bir karşılığı olduğunu vurgulayan Dündar, bu kaybın hesaplanabileceğini dile getirdi. Yakıt ücreti, araç yıpranması, çevre kirliliği, kaza riski ve psikolojik etkilerin de maliyeti artıran unsurlar olduğunu söyledi.

TRAFİK YOĞUNLUĞUNUN ÇÖZÜM YOLLARI

Dündar, İstanbul'daki trafik sıkışıklıklarının maliyetinin yıllık 6 milyar dolar olarak hesaplandığını, ancak bu değerin güncellenmesi gerektiğini belirtti. Son 10 yılda yaşanan teknolojik gelişmelerin (sürücüsüz ve elektrikli taşıtlar, mikromobilite sistemleri) bu durumu etkilediğini ifade etti. Geçen yılki bir araştırmada İstanbul'un trafik yoğunluğunda dünyada ilk sırada yer aldığına dikkat çeken Dündar, İstanbulluların trafikte yılda 105 saat fazladan zaman geçirdiğini söyledi.

Kentteki trafik yoğunluğunun sadece yeni yollar açmakla çözülemeyeceğini anlatan Dündar, mevcut altyapıyı geliştirmek yerine talebi yönetmek için çeşitli uygulamalar yapılması gerektiğini savundu. Çalışma saatlerinin düzenlenmesinin de çözüm olabileceğini belirten Dündar, özel sektörün desteğiyle farklı iş başlangıç ve mesai saatleri uygulanabileceğini önerdi. Ayrıca toplu taşımaya olan talebi artırarak özel araç kullanımını azaltmanın önemine dikkat çekti. Toplu taşıma hizmetlerinin kalitesini ve konforunu artırmanın, bisiklet ve scooter gibi mikromobilite araçların teşvik edilmesinin de faydalı olacağını söyledi. Trafik ışık sürelerinin etkin ayarlanmasının da şehir içi sıkışıklığı azaltabileceğini ekledi.

SÜRÜCÜ KUSURLARI VE TRAFİK KAZALARI

Trafikte Haklarım Derneği Başkanı Yasemin Usta, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre trafik kazalarının yüzde 89'unun sürücü kusurlarından kaynaklandığını belirtti. En çok kazaya neden olduğu düşünülen bazı ihlallerin istatistiklerde düşük oranlarda yer aldığını söyledi. TÜİK verilerine göre aşırı hız, şerit ihlalleri, kavşak geçiş önceliğine uymamak, arkadan çarpma, dönüş hataları ve kırmızı ışık ihlali en çok kazaya neden olan ihlaller arasında yer alıyor.

Sürücülerin kural ihlali yapma nedenleri arasında "Zaman kazanmak" ve "Bir yere gecikmemek" gibi cevapların öne çıktığını belirten Usta, "5-10 dakika kazanmak için hayatımızı riske atmaya değer mi?" diye sordu. Toplumdaki trafik suçları algısına değinen Usta, trafik kuralı ihlallerinin hırsızlık gibi yüz kızartıcı suçlar olarak algılanmadığını ifade etti. Sürücülerin kural ihlali yaparken sonuçlarını düşünmediklerini ve bu durumu normalleştirdiklerini söyledi. 2015'ten bu yana trafik kazalarında 60 binden fazla kişinin hayatını kaybettiğini ve 3 milyondan fazla kişinin yaralandığını sözlerine ekledi.

Haber Merkezi