İnşaat Sektöründe Kalifiye Eleman Sıkıntısı

Türkiye'nin inşaat sektöründe, özellikle 6 Şubat depremleri sonrası artan konut inşaatları ve Avrupa'daki yüksek maaşlar nedeniyle kalifiye eleman eksikliği yaşanıyor. Sektördeki mavi yakalı çalışanların ücretleri, beyaz yakalıları geçerken, özellikle kule vinç operatörleri gibi uzman pozisyonlarda büyük bir açık ortaya çıkıyor.

Yayınlanma:
İnşaat Sektöründe Kalifiye Eleman Sıkıntısı

Kahramanmaraş merkezli 6 Şubat depremleri ve Avrupa'daki yüksek maaşlar, Türkiye'nin inşaat sektöründe ciddi bir 'kalifiye eleman' sorununa yol açtı. Sektör temsilcileri, özellikle inşaat işçilerinin Avrupa'ya göç etmesiyle ortaya çıkan bu durumun sektörde ciddi bir eleman açığına neden olduğunu belirtiyor.

Maaşlar ve İşçi Bulma Zorluğu

Artan ücretlerle birlikte, Türkiye'deki inşaat işçilerinin maaşları Avrupa seviyesine ulaşmış durumda. Özellikle 6 Şubat depremleri sonrasında kule vinç operatörleri gibi bazı pozisyonlarda işçi bulmak neredeyse imkansız hale geldi. Aylin Rana Aydin'in Milliyet'ten aktardığına göre, sektörde mavi yakalı çalışanların aylık kazançları 100-150 bin TL bandına ulaşırken, bir inşaat ustası günlük 2 bin-2 bin 500 TL yevmiye ile ayda 60-70 bin lira kazanabiliyor. Buna karşın, aynı inşaatta çalışan bir mühendisin maaşı 30-40 bin lira civarında seyrediyor.

Sertifikalı Elemanların Yurt Dışına Göçü ve Çözüm Önerileri

Türkiye Hazır Beton Birliği (THBB) Yönetim Kurulu Başkanı Yavuz Işık, inşaat sektöründe toplam 1.8 milyon kişinin çalıştığını ve bu çalışanların büyük bir bölümünün mesleki yeterlilik belgesine sahip olduğunu belirtiyor. Işık, bu kalifiye elemanların ciddi oranda yurt dışına gittiğine dikkat çekiyor. Deprem bölgesinde 850 bin konut inşaatı için yeterli eleman bulunamaması ve inşaatların durma noktasına gelmesi, sektördeki krizi daha da derinleştiriyor. Bu durum, THBB gibi kuruluşların meslek eğitimi programları düzenlemesini ve kalifiye eleman yetiştirmeye yönelik çabalarını artırmasına neden oluyor.

Toplu İş Makinaları Operatörleri Derneği (TİMODER) Başkanı Bünyamin Cavlak ve Yük Mühendisleri Birliği (YMB) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Altunkum da, operatör ve yük mühendisliği alanında yaşanan istihdam açıklarına dikkat çekiyor. Cavlak, gençlerin bu meslekleri tercih etmekte isteksiz olduğunu, Altunkum ise yük mühendisliği bölümünün üniversitelerde açılması gerektiğini vurguluyor.

İstanbul merkezli bir vinç kiralama şirketi yetkilisi ise, deprem bölgesindeki inşaatlarda tecrübeli vinç operatörlerine duyulan ihtiyacın, bu pozisyonlardaki maaşları yükselttiğini belirtiyor. Vinç operatörlerinin aylık 150 bin lira kazandığı, bazı durumlarda 160 bin lira talep ettiği bilgisi paylaşılıyor. Bu durum, sektördeki maaş dengelerini ve iş gücü piyasasını önemli ölçüde etkiliyor.