Uzman Diyetisyen Selahattin Dönmez ‘den uyarı: Bu besinlere çok dikkat edin!

Uzman Diyetisyen Selahattin Dönmez ‘den uyarı: Bu besinlere çok dikkat edin!

Korona virüs hayatımıza gireli 1 seneyi geçti. Özellikle bu dönemde bağışıklık sisteminin güçlü olması gerektiğinin çok önemli olduğu hakkında birçok uzman açıklamalarda bulundu.

Korona virüs hayatımıza gireli 1 seneyi geçti. Özellikle bu dönemde bağışıklık sisteminin güçlü olması gerektiğinin çok önemli olduğu hakkında birçok uzman açıklamalarda bulundu. Bağışıklık sisteminin güçlü olması yediklerimize bağlı. Peki, doğru beslenme hakkında ne kadar bilgi sahibiyiz? Besinleri ne kadar ve ne sıklıkla yemeliyiz? Uzman Diyetisyen Selahattin Dönmez, kanıtlanmış en doğru 10 beslenme tüyosunu paylaşarak, besinler ile ilgili  samimi açıklamalarda bulundu.

screenshot-8.jpg

Dünyayı etkisi altına alan korona virüs ortaya çıktığından beri bağışıklık sistemini güçlendirmek ve korumak büyük önem kazandı. Vatandaşlar bu konuda besinlerden yardım alarak nasıl sağlıklı beslenecekleri hakkında araştırmalara başladılar. Sağlıklı bir şekilde hayat sürmek için doğru beslenmenin önemini vurgulayan Uzman Diyetisyen Selahattin Dönmez: ‘Taze sebze ve meyve tüketimini artırmalıyız ve mevsimi olmayan hormonlu yiyeceklerden uzak durmalıyız’ diyerek doğru ve sağlıklı beslenme hakkında açıklamalar yaptı.

“Vücudumuzda bizim görmediğimiz kahramanlar var”

Vücudumuzun ihtiyacı olan vitamin ve mineralleri doğru beslenme ile yaşam boyunca alabiliriz. Mikro besin ögeleri olarak adlandırılan vitamin, mineral, fitokimyasallar ve antioksidan vücudumuzun görünmez kahramanlarıdır. Çocukların büyümesinden hayat boyunca cilt sağlığımızdan üreme fonksiyonlarımıza kemik yapımızdan tırnak dokumuza kadar hemen hemen her organın çalışmasında vitamin ve mineraller rol oynar. Bunu hiçbir zaman unutmamalıyız.

“Mevsiminde yetişen ürünleri tüketmeye oldukça önem vermeliyiz”

Besinsel zenginliği olan yiyecekleri doğru zamanda doğru pişirme yöntemleri ve hazırlama ile tüketmeliyiz. Taze sebze ve meyve tüketmek mineral, antioksidan ve birçok vitaminin doğal kaynağı olduğundan sebze ve meyveleri doğru zamanda yani mevsiminde tüketmek oldukça önemlidir. Sebze ve meyveleri mevsiminde tüketmek demek, o coğrafi koşullarda topraktan mineralin bitkiye geçmesi ve yeterli gün ışığına maruz kalarak sebze ve meyvelerin olgunlaşıp büyümesidir. Mevsiminde olgunlaşan bitkilerin mineral ve vitamin değerleri oldukça fazladır. Tarımsal verimlilik açısından oldukça önemlidir ve besleyici bir besine ulaşmak kolaydır.

“Besinler soframıza gelene kadar…”

screenshot-6.jpg

Mevsiminde yetişmeyen meyve ve sebze de mineral ve vitamin bulunur ama yapılan tarım tekniğine göre sağlığımızı riske atan sonuçları da beraberinde getirir. Küresel iklim değişiminden dolayı toprak verimliliğinin azalması, tarım ilaçlarının kullanımında artış, geleneksel tarımdan uzaklaşılması besin içeriklerinin değişmesine neden olmakta ve vitamin mineral özelliği düşmektedir. İyi bir hayat sürmek için ve kronik rahatsızlıklardan uzaklaşmak için taze sebze ve meyve tüketimini artırmak çok önemlidir. Bu yüzden mevsiminde taze meyve ve sebze tüketilmesine aşırı önem verilmelidir ve mevsimsel olmayan meyve ve sebzelerden gerektiğince uzak durmalıyız diyebilirim.

 

Hayatınızı değiştirecek 10 önemli tüyo…

Korona virüs zamanında viral hastalıklardan korunmak için bağışıklık sistemimizi güçlü tutmalıyız. İşte bağışıklık sistemimizi güçlü tutacak 10 tüyo…

Propolis: Propolis bir arı ürünüdür. Bağışıklık sistemini güçlendirici, mikropları öldürücü, kansere karşı koruyucu, tümör oluşumunu engelleyici, karaciğeri koruyucu, kalp rahatsızlığına karşı kalkan görevi gören arı ürünüdür. Enfeksiyonlara karşı vücudun savunma sistemi güçleniyor.

Kahve: Kahve özellikle kadınlar için çok önemli bir içecektir. Kadınlarda selülite, anemiye ve vücudu susuz bırakmaya sebep olmayan aşırı sağlıklı bir içecek olduğu kanıtlandı.

screenshot-7.jpg

Fermente süt ürünleri: Günde 1 büyük su bardağı ayran, 1 su bardağı kefir ya da bir kâse yoğurt tüketmeliyiz. Fermente süt ürünleri besin değeri açısından yüksektir. Süt mayalanırken olağan üstü bir şey olur ve insan vücudu için yararlı bakteriler çoğalır, B 12 vitamini açısından zengin farklı süt ürünleri oluşmaktadır. Düzenli süt ürünleri tüketmenin kolon kanserini önlediği artık kanıtlandı. Yoğurt, kefir, ayran tüketmek kilonuzu kontrol etmekte de yardımcıdır. Bu ürünler kemiklerin güçlenmesini, şişkinliğin azalmasını ve kalp damarlarının yenilenmesini sağlar. Gece kefir tüketmek en sağlıklı bir beslenme şeklidir.

Bol miktarda su içmek: Mideniz boş iken su içmeyin uyarısı kanıtlanmamış bir bilgidir ve bilimsel değeri yoktur. Öğünle birlikte su içmeyin uyarısı da sağlıkla bir alakası yoktur. Günde yaklaşık 1.5 litre su içmeyi alışkanlık haline getirmeliyiz. Yeni yapılan araştırmalar sonucunda günde 1.5 litre su içmenin vücudun kalori yakmasına yardımcı olduğunu göstermektedir. Günde su içme miktarını 2 litreye çıkarır isek vücudumuz fazladan 100 kalori daha yakar. Su içmenin en doğru zamanı yemeklerden yarım saat önce içilen ve yemekle beraber içilen su olduğu belirlendi. Yemeklerden yarım saat önce 2 bardak içilen su % 44 daha fazla zayıflamaya yardımcıdır. Suyun diğer bir yararı, yemekle beraber içilen suyu böbrekler daha fazla tutar ve suyun vücutta kullanımı daha etkilidir. Özellikle spor, egzersiz, yürüyüş yaparken kesinlikle su içmeyi unutmamalıyız. Hareket boyunca su içmek yağ yakımını kolaylaştırır ve fazla yağ yakmayı sağlar.

Soğuk sıkım zeytinyağı: Mutfakta kullandığımız tek yağ zeytinyağı olmalıdır. Diğer yağları mutfakta bulundurmamalıyız. 1 yemek kaşığı doğal sıkma zeytinyağına 1 tatlı kaşığı elma sirkesi ve çeyrek çay kaşığı çekilmiş karabiber ekleyerek her gün tüketin. Hem zayıflayın hem de yıllara meydan okuyun.

Trans yağ kullanmayın: Trans yağlar koroner kalp rahatsızlığı riski taşır ve koroner kalp rahatsızlığına bağlı olarak ölüme yol açar.

Baharat kullanımı: Baharatlar inanılmaz derecede güçlü doğal ilaçtır. Türk mutfağı da baharatlar açısından çok zengindir. İsot, pul biber, sumak, kimyon, zencefil, karabiber ve tarçını fazla kullanın. Zerdeçal, kimyon ve karabiberi aynı anda kullanırsanız yağ yakımını hızlandırırsınız. Zerdeçal ve zencefili bir arada kullanmak inflamasyonu engeller. Pul biber ve sumağı bir arada kullanmak bağırsak çalışmasını düzenler.

Yumurta: Yumurtanın sarı ve beyazını ayırt etmeden tüketin. Haşlanmış yumurta en iyi besleyici yiyecektir. Doğal protein ve multivitamin deposu olan yumurtada yüksek kolesterol olsa da sağlıklı bireylerde kan kan kolestrolünü yükseltmemekte, kan hastalıklarına sebep olmamakta ve tansiyon sorunu yaşamamaktadır. Ancak şeker hastalığı olan bireylere her gün 1 yumurta yiyin önerisinde bulunmak doğru değildir. Haftada en fazla 4 yumurta ve o yediğiniz günlerde de 1 taneyi geçmeyecek şekilde tüketilmesi bilimsel olarak kanıtlanmış doğru beslenme şeklidir. Yumurtanın beyazında fazla miktarda aminoasit ve sarısında kolin, Omega 3 ve lesitin fazla miktarda bulunur.

Nişasta bulunan sebzeleri çok fazla tüketmeyin: 2017 senesinde yapılan, Türkiye ‘nin beslenme şeklini gösteren araştırmada, “Türkiye Beslenme ve Sağlık Araştırması” sonucunda sofrada fazla miktarda beyaz ekmek, patates ve pirinç tüketildiğini göstermektedir. Daha sağlıklı bir yaşam sürdürmek için beslenme alanında senelerini adamış bilim insanları insanlar için uyarıda bulunuyor ve beyaz ekmek, pirinç, patates ve beyaz makarna gibi yiyeceklerden elinizden geldiği kadar uzak durmamız gerektiğini belirtiyor. Bu yiyecekler yerine kepekli ve siyah pirinç, tam tahıllar ve bu tahıllardan elde edilen unları kullanmamız gerektiğini söylüyor.