Su İçsem Yarıyor: Kilo Vermeyi Zorlaştıran 9 Sert Gerçek

Su İçsem Yarıyor: Kilo Vermeyi Zorlaştıran 9 Sert Gerçek

Pandemi dönemiyle birlikte hareketsiz yaşam tarzı kilo vermeye engel oldu.

Evde yapılmaya çalışan egzersiz ve diyet gibi zayıflama programları işe yaramadı.  Su içsem yarıyor diyen pek çok kişi için ‘’kilo vermeyi zorlaştıran 9 sert gerçek’’  adlı haberimizi hazırladık. İşte ayrıntılar.

Çoğu insanın hayatında kilo verme öyküsü vardır. Kimileri bu öyküde başarılı olmuşken kimileri de pes etmiştir. Peki, pes edenler gerçekten başarısız mıydı yoksa kilo vermeyi zorlaştıran nedenler hakkında bir fikirleri mi yoktu? Dünya genelinde obezite bu kadar artarken, öğrenilmesi gereken bazı gerçekler var. Neden kilo veremiyorum diye soranlar tüm cevapları haberimizde bulacak. Hazırsanız, başlayalım.

KALORİYİ HIZLICA KESMEK

Kilo vermeye çalışanların en büyük yanılgısı birden kaloriyi kesmektir. Hâlbuki kaloriyi hızlıca kesmek metabolizmanın yavaşlamasına neden olur. Bu durumda yağ değil kas kaybı olur. O nedenle kalori alımının yavaşça azaltılması önerilir.

LEPTİN HORMONU

Beyne tokluk sinyalini gönderen leptin hormonu, beyine açlık sinyali gönderen ghrelin hormonuna karşı yenilir.  Bu iki hormonun arasında yaşanan savaş kilo vermeyi zorlaştırabilir.

ARA ÖĞÜNLERİ ATLAMA

Kilo vermeyi yavaşlatan bir diğer neden de ara öğünleri atlamaktır. Günde sadece 2 kez beslenerek kilo vermeye çalışmak kısa vadede kazanılmış sanılan bir zafer gibidir. Ancak uzun vadede kaybedilen kilolar misliyle geri geldiği gibi yeni sağlık sorunlarına yol açar.

EGZERSİZLERDEN MUCİZE BEKLEMEK

Elbette hareketli olmak kilo vermek için önemlidir. Bunda egzersiz yaparak kalori yakmanın payı oldukça yüksektir. Fakat egzersiz programlarından kısa vadede mucize beklemek yanlış bir düşünce olur. Kilo verirken tüm halkaları birleştirmeye özen gösterilmelidir.

KARDİYO ANTRENMANI

Bir kuvvet çalışması olan kardiyo antrenmanı, zayıflamaya çalışırken eklem sağlığını ve kas kütlesini korur. Fiziksel deformeleri önlerken, metabolizmanın düzenli çalışmasına, kasların güçlenmesine destek olur.

SIKLIKLA TARTILMAK

Kilo verme süreci herkeste aynı değildir. Bu süreçte besin miktarı, dışkı ve idrar durumu, tüketilen sıvı gibi nedenler tartı aracını yanıltabilir. Bu durum sıklıkla tartılan kişinin motivasyonunu olumsuz etkiler. Böylelikle sağlıklı beslenme programı daha doğru dürüst başlamadan sonlandırılır. Hızlı kilo vermenin bir başarı olmadığını bilmek gerekir.

UYKUSUZLUK

Uyku,  kilo için önemli bir faktördür. Yetişkin bir bireyin ortalama 7 saat uyuması gerekir. Bu sayede beyin fonksiyonları korunur, metabolik işlevler yerine getirilir.  Yetersiz uyku açlık ve tokluk hormonlarının uyaranlarını etkiler. Denge kaybına neden olur ve fiziksel aktiviteleri engeller. İdeal uyku süresi için 23.00’te vücudun dinlenmesi önerilir.

DÜŞÜK KALORİLİ DİYETLER

Düşük kalorili diyetler, kilo vermeyi zorlaştıran ve enerji düşüren diyetlerdir. Vücudun ihtiyacı oranında tüm besin gruplarına ihtiyacı vardır. Diyet yaparken enerjik olabilmek için, protein, yağ ve karbonhidratı dengeli bir biçimde tüketmek gerekir.

SU TÜKETİMİ

Kilo vermeyi zorlaştıran 9 sert gerçek içinde en acımasızı belki de yetersiz su tüketimidir. Neden mi?  Vücudun ortalama E ile parasında suya ihtiyacı var. Bu oran kişiden kişiye değişse de besinlerin emilimi, zararlı bakterilerin atılması, gerekli besinlerin hücrelere taşınması gibi görevleri olduğu gerçeğini değiştirmiyor.

Susuz kalan vücutta, bağırsaklar ve sindirim enzimleri fonksiyonlarında yavaşlama görülür. Ancak yeterli su miktarı ile metabolizmanın çalışma hızı artar. Kilo verme programlarında yaklaşık 2,5 litre su tüketilmesi önerilir.

Kilo Vermeyi Önleyen Hastalıklar Nelerdir?

Kilo vermeyi önleyen hastalıklar için spor ve tıbbi beslenme programı önerilir. Ancak öncelikle kilo vermeye engel olan hastalığın tespiti yapılması gerekir. Bu hastalıkların neler olduğuna göz atalım.

TİROİT

Tiroit, metabolizmanın çalışmasını doğrudan etkilen bir hastalıktır. Tiroit bezi düzgün çalışmayan kişiler zayıflamada sorun yaşarken, kas ağrısı, halsizlik, yorgunluk ve aşırı sinirli olma gibi şikâyetlerden yakınırlar.

POLİKİSTİK OVER SENDROMU

Polikistik over sendromu olan hastalarda hormonsal dengesizlik olur. Aşırı tüylenme, fazla kilo, adet düzensizliği veya adet kesilmesi gibi semptomlar görülür. Bu hastaların vücut ağırlığı artar. Bu hastalara protein bakımından zengin besinler ile lifli sebzelerin yer aldığı bir diyet programı hazırlanır. Uzman diyetisyen eşliğinde süreç yönetilir.

CUSHİNG HASTALIĞI

Kortizol hormonu protein, karbonhidrat ve yağı enerjiye dönüştürür. Cushing hastalığında kortizol hormonu olması gerekenden fazla salgılanır. Kilo vermeyi yavaşlatan bu salgı, hastaların kaslarında güçsüzlük, yoğun baş ağrısı yapar. Bu durumda kilo vermek oldukça zorlaşır. Magnezyum bakımından zengin besinlerin tüketilmesi önerilir.

KANSIZLIK

Demir, kırmızı kan hücrelerine oksijen taşır. Vücutta demir eksikliği kansızlığa yol açar. Fiziksel aktivitelerde azalma, enerji düşüklüğü, yorgunluk, halsizlik gibi problemlere neden olduğun kilo vermeyi güçleştirir.

İNSÜLİN SALINIMI

İnsülin salınımını uyaran etken glikozdur. Glikoz kan dolaşımı sisteminde azalırsa, pankreasta insülin salınımı durur. Yüksek glikoz seviyesi de aynı etkiyi yapar. Bu durumda hastada açlık hissi artar ve kilo artışı başlar.

MENOPOZ VE ANTİDEPRESAN İLAÇLARI

Menopoz, ilerleyen yaşla birlikte kadınlarda ortaya çıkan doğal bir süreçtir. Bu süreçte progesteron ve östrojen salgısı azalır. Yetersiz enerji dışında kilo verme sorunları görülür. Kilo vermeyi zorlaştıran diğer bir etken de depresyon tedavisi için kullanılan antidepresan ilaçlarıdır. Bu ilaçlar doktora sorulmadan bırakılmamalıdır.