Portakal Suyu Söylendiği Kadar Yararlı Mı?

Portakal Suyu Söylendiği Kadar Yararlı Mı?

Portakal suyu içmenin söylendiği kadar yararlı olup olmadığı hakkında bilgi veren makale

Portakal suyu genellikle çok sağlıklı bir içecek olarak kabul edilir. Ama beslenme uzmanları portakal suyunun sağlıklı olmadığını düşünüyorlar. Bu yazımızda portakal suyunun diyetinize yararları ve zararları hakkında bilgi veriyoruz.

Portakal Suyunun Besin Değeri

Portakal suyu bileşiminde bol miktarda vitamin ve besleyici maddeler bulundurur fakat aynı zamanda sağlığınız için zararlı olabilecek derecede fazla şeker içerir. 1 Bardak (250 ml) portakal suyu aşağıda bulunan besin maddelerini içerir:   

  • Kalori: 110
  • Protein: 2 Gram
  • Karbonhidrat: 26 Gram
  • Şeker: 22 Gram
  • C Vitamini: Günlük ihtiyacınız olan miktarın % 120’sini içerir
  • Thiamin: Günlük ihtiyacınız olan miktarın %15’ini içerir.
  • Potasyum: Günlük ihtiyacınız olan miktarın %13’ünü içerir.
  • Folat: Günlük ihtiyacınız olan miktarın %10’unu karşılar.

Ortalama bir portakal 62 kalori ve 12 gram şeker içerir. Fakat bir fincan portakal suyu ortalama bir portakaldan çok daha fazla şeker içerir. Portakal suyu, portakaldan daha yoğun olduğu için daha fazla tiamin ve potasyum içerir. Fakat bir portakalın ve 1 fincan portakal suyunun C vitamini ile folat miktarı aynıdır. Çünkü bu 2 bileşen, meyve suyu üretimi sırasında zarar görür ve kayba uğrar.

Portakal Suyunun Sağlığa Yararları

Portakal suyu oldukça besleyici olup, vücudunuzun sağlığını koruması için gereken pek çok besini içerir. Portakal suyunun sağlıklı olmasını sağlayan başlıca bileşikler şunlardır:

Karotenoidler

Karotenoidler meyve ve sebzelere kırmızı, turuncu ve sarı rengi veren bileşiklerdir. Karotenoidlerin antioksidan özellikleri vardır. Bu bileşenler hem bağışıklık sisteminizi destekler, hem de vücudunuzda bulunan serbest radikallerle savaşır. Serbest radikaller vücutta inflamasyona ve kansere yol açabilir.

Flavonoidler   

Flavonoidler sağlığa olan yararları ile bilinir. Portakal suyu, flavonoidlerden biri olan ‘’hesperidin’’i bolca içerir. Hesperidin, vücudunuzda serbest radikallerle savaşır ve iltihabı azaltır.

C Vitamini

C vitamini vücudunuza farklı alanlarda yararlar sağlar. Bu yararlar arasında protein sindirimine yardımcı olmak, yara iyileşmesini hızlandırmak da bulunur. Bunların yanı sıra C vitamini bir antioksidan olduğu için bağışıklık sisteminizi de destekler.

Yukarıda sayılan faydalar, yalnızca portakal suyuna has değildir.  Bu faydaları portakal meyvesini yiyerek de elde edebilirsiniz. Uzmanlar, portakal yemenin portakal suyu içmekten çok daha yararlı olduğunu belirtiyor.

Portakal Suyunun Sağlık Açısından Riskleri

Portakal suyu, ilk bakışta sağlık için yararlı gibi görünse de aslında sağlıklı bir gıda değildir.

Kan Şekerinde Artış ve Diyabet

Beslenme uzmanları portakal suyunun içerdiği şeker miktarının neredeyse Coca Cola’ya yakın olduğunu bildiriyor.  1 bardak Coca Cola 26 gram şeker içerirken, 1 bardak portakal suyu 22 gram şeker içerir. Şekerli içecekler kan şekerinizi yükselebilir. Özellikle şeker hastaları, portakal suyu tüketmemelidir. Sağlıklı insanlarda ise kan şekerinde artış yaşanması, zaman içinde kalp hastalığı ve böbrek hastalığı gibi önemli problemlere yol açabilir.

Kilo Artışı

Beslenme uzmanları yetişkinlerin ve çocukların meyve suyu içmek yerine meyve yemeyi tercih etmelerini öneriyorlar. Bunun altında yatan esas sebep meyvenin lif içermesidir. Lif sindirim sürecinizi yavaşlatarak, daha uzun süre tok hissetmenizi sağlar.

Yapılan araştırmalar doğal olarak lif almadan meyve suyu içmenin, obezite ve karaciğer hasarına zemin hazırlayabileceğini söylüyor. Lif olmadan meyve suyu içilmesi kendinizi tok hissetmenizi engeller ve kısa sürede fazla miktarda kalori alırsınız.

Kilonuz ile ilgi problem yaşıyorsanız, portakal suyu gibi şekerli içecekleri tüketmeyin. Bu tip içeceklerden fazla miktarda kalori alındığında, bu durumu telafi etmek oldukça güçtür. Genel olarak içeceklerden kalori alındığında insanlar daha az yemek yemeyi düşünmüyorlar. Oysaki fazladan kalorili yiyecekler yediğinizde,  bir sonraki öğünde bunu telafi etmeniz gerektiğini düşünürsünüz.

Yapılan çalışmalar %100 meyve suyu içen insanlar ve meyve suyu içmeyen insanlar arasında yapılan karşılaştırmada meyve suyu içen gruptaki bireylerin 4 yıl içinde daha fazla kilo aldığını ortaya koydu.   Şekerle tatlandırılmış içecekler 2 kat daha fazla kilo alımına sebep olmaktadır.

Portakal suyunu çok seviyorsanız, dengeli bir diyet sürdürürken az miktarda olmak üzere içebilirsiniz ama bunu sağlıklı bir içecek gibi düşünmemelisiniz. Yetişkinlerin ve çocukların günlük portakal suyu tüketimini 1 bardakla sınırlamaları önerilmektedir.

Günlük C vitamini ihtiyacınızı karşılamak için, 1 bardak portakal suyu içmek yerine 1 adet portakal yemek sizin için daha yararlıdır.

Bazı içecek markaları ürettikleri meyve sularına ekstra şeker ekliyorlar. Bunun farkına varmak için aldığınızı ürünün etiketinin kontrol etmeyi ihmal etmeyin. Bütün bu bilgiler ışığında portakal suyunun sağlıklı olup olmadığı hakkında bir kez daha düşünebilirsiniz.