İyi Bir Kahvaltı Kilo Vermenizi Destekler Ve Enerjik Olmanızı Sağlar Ancak Günün En Önemli Öğünü Kahvaltı Değildir

İyi Bir Kahvaltı Kilo Vermenizi Destekler Ve Enerjik Olmanızı Sağlar Ancak Günün En Önemli Öğünü Kahvaltı Değildir

Kahvaltının günün en önemli öğünü olmadığına dair bulunan bilimsel verilerin anlatıldığı bir makale

Kahvaltı yapmak sağlığınız için önemli sayılabilir. Her gün düzenli olarak kahvaltı etmenin size sağladığı başlıca yararlar şunlardır:

  • Kahvaltı etmek, metabolizmanızın gün boyu dengeli çalışmasını destekler.
  • Kilo vermek istiyorsanız kahvaltı etmek sizi amacınıza yaklaştırır ama kahvaltıyı atlamak da kilo vermeye engel değildir.

Beslenme konusunda esas önemli olan gün boyunca ne yediğinizdir. Besinleri ne zaman yediğiniz, ne yediğinizden daha az önemlidir.

Pek çok bilimsel çalışmada kahvaltının çok önemli olduğu ve sizin için düzenli kahvaltı etmenin iyi bir şey olduğu söylenir. Bu konuda elde edilmiş bilimsel kanıtlar var. Fakat kahvaltıyı atlamak da ciddi bir sağlık sorunu yaşayacağınız anlamına gelmiyor. Kahvaltının günün en önemli öğünü olmasından daha önemli bir konu, gün boyunca organlarınızı besleyecek vitamin, mineral ve diğer besinlerle dolu yiyeceklerin hepsini alıyor olmanızdır.

Kahvaltıyı Atlamak Uygun Mudur?

Kahvaltı edip etmemeye karar verirken, önemli olan beslenme hedeflerinizin ne olduğudur. Kahvaltı etmenin size sağlayacağı başlıca yararlar şunlardır:

  • Yakın zamanda yapılan bir bilimsel çalışmada, erkeklerin zengin bir kahvaltı ve hafif bir akşam yemeği tükettiklerinde harcadıkları kalorinin, zengin bir akşam yemeği ve hafif bir kahvaltı ettikleri günlere oranla 2.5 kat daha fazla olduğu bulundu.
  • Japonya’da erkekler ve kadınlar üzerinde yapılan bir çalışmada kahvaltıyı atlayan bireylerin kilo almaya hatta obeziteye daha yatkın olduğu bulundu.
  • Düzenli olarak kahvaltı eden kişiler 23 yıl boyunca takip edildiler. Bu araştırmanın sonucuna göre düzenli kahvaltı eden kişilerin kalp hastalığı gibi bazı hastalıklara yakalanma riskinin, kahvaltı etmeyen bireylere oranla daha düşük olduğu ortaya kondu.
  • Kahvaltı üzerine yapılan daha başka araştırmalar da kahvaltı etmenin hafıza da, dahil olmak üzere bilişsel fonksiyonlarda küçük de olsa olumlu bir etki yarattığını söylüyor.
  • Araştırmalardan birinde kahvaltı eden öğrencilerin ders notlarının daha yüksek olduğu ve sınıfta ders dinlerken diğerlerini rahatsız edici davranışlarının daha düşük olduğu saptandı.

Fakat bütün bunların yanında kahvaltı atlandığında, toplam günlük alınacak kalori miktarı azalır. Bunun da kilo kaybına sebep olabileceği de bulunan sonuçlar arasındadır.

Bazı insanlar aralıklı oruç tutmak amacı ile kahvaltıyı atlıyorlar. Aralıklı oruç tutmanın başlıca   faydaları şunlardır:

  • Araştırmacılar aralıklı oruç tutan kişilerin kalp hastalığı ya da kanser gibi hastalıklara yakalanma riskinin daha az olduğunu gösteriyor.
  • Aralıklı oruç tutmak özellikle şeker hastalarında kan şekerindeki ani çıkışları dengelemeye yardımcı olur.

Aralıklı oruç tutmanın yararlarından faydalanabilmek için, özel olarak kahvaltıyı atlamanız gerekmez. Söz gelimi günün erken saatlerinde yemek yiyerek, akşam saatlerini de oruç tutarak geçirebilirsiniz. Üstelik akşam, hatta gece saatleri öğün atlamak ve atıştırmak için daha uygun zamanlardır. Yapılan pek çok araştırmada akşam saatleri ve daha geç saatlerde yemek yeme alışkanlığı olan bireylerin daha fazla kalorili abur cubur tüketme eğiliminde olduğunu ortaya koyuyor.

Yukarıda anlatılanlara dikkat ettiğinizde, araştırma sonuçlarına göre hem kahvaltı yapmanın önemli olduğu hem de kahvaltı yapmanın çok da önemli olmadığını gösteren sonuçlar bulunduğunu görürsünüz. Bu nedenle beslenme uzmanlarının kesinlikle kahvaltı etmeniz gerektiğini söylemeleri çok kolay değildir.

Kahvaltı yapmanın mı insanların sağlığını desteklediği yoksa zaten kahvaltı alışkanlığı bulunan bireylerin mi sağlıklı olduğu tam olarak netleşmiş değildir.

Bu nedenle kahvaltı edip etmemek söz konusu ise, kendi özel ihtiyaçlarınızın neler olduğunu düşünün. Beslenme konusunda çalışan uzmanlar, gününüzün zamanlaması ve programı sindirim sisteminiz ile yakından ilişkilidir diyor.  Buna göre bazı insanların erken yemek yemesi gerekirken, bazıları sabah saatlerinde açlık hissetmeyebilirler.

Neden Kahvaltı Günün En Önemli Öğünü Değildir

Kilo, beslenme ve sağlık söz konusu ise neyi, ne kadar yediğiniz kesinlikle ne zaman yediğinizden daha önemlidir. Bu konuda sihirli sözcük ‘’denge’’dir.

Bilimsel araştırmaların çoğunda kahvaltının önemi abartılıyor. Söz gelimi sabah kahvaltısının zihinsel ve fiziksel performansı olumlu etkilediği söylense de zaten sağlıklı beslenen bir bireyseniz kahvaltıyı atlamak, zihinsel ve fiziksel performansınızda kayda değer bir düşüş yaratmıyor.

Kahvaltı etmeyi ihmal ettiğinizde ya da özel olarak yapmadığınızda dikkat etmeniz gereken, günün geri kalan bölümünde besleyici öğünler tüketmeye özen göstermenizdir. Beslenme uzmanları Akdeniz diyetinin ya da DASH diyetinin takip edilebilecek en sağlıklı beslenme düzeni olduğunu vurgularlar.

Kahvaltı yapmak istiyorsanız sabahları protein, lif ve sağlıklı yağ içeren işlenmemiş ürünleri tüketin. Beslenme uzmanları kaslarınızı ve beyninizi beslemek için protein ve kompleks karbonhidratlar tüketmenin yanı sıra kendinizi daha tatmin olmuş hissetmeniz için de yemekten sonra sağlıklı yağlar tüketmenizi öneriyorlar.

DASH diyetinde önerilen bazı dengeli kahvaltı örnekleri şunlardır:

  • Kabuklu yemişlerle birlikte yoğurt,
  • Fıstık ezmesi, badem ezmesi, çilek ile yulaf ezmesi,
  • Yumurta ve /veya peynir, sebzeli tam tahıllı tost

Akdeniz diyetinde bulabileceğiniz bazı sağlıklı kahvaltı önerileri ise şunlardır:

  • Ispanaklı ve domatesli çırpılmış yumurta,
  • Avokado, yumurta ve tam buğday ekmeği

Kahvaltı için şekerli tahıllar, paketlenmiş hamur işleri ya da kekler gibi işlenmiş gıdaları tercih etmeyin. Bu tip ürünlerde ilave şeker oranı yüksek olabileceği için günün ilerleyen zamanlarında fiziksel enerjinizde ve ruhsal motivasyonunuzda düşüşler yaşayabilirsiniz.

Sabah ağzınıza bir çörek ya da başka bir hamur işi attığınızda, öğleye doğru kendinizi çalışma masanıza yığılmış bir halde bulabilirsiniz. Rafine tahıllar tüketmek yerine, tam tahılları tüketmeyi tercih edin. Tam tahıl gibi kompleks karbonhidratlar bolca lif içerir. Bu nedenle yavaş sindirilirler ve sağlıklı bir barsak biyomu için daha uygundurlar.