B Grubu Vitaminlerin Önemi

“B Vitamini” ismi birden fazla vitamini ifade eder. Birlikte “B Vitaminleri” ismini oluşturan bu vitaminlerin tam sekiz çeşidi vardır.

23 Ağustos 2021 13:24 Yaşam
B Grubu Vitaminlerin Önemi

B grubu vitaminlerin birçok avantajı vardır. Vücudumuzun diğer besin maddelerini enerjiye dönüştürmesine ve yorgunluğa karşı direnç göstermeye yardımcı olur. Hamilelik döneminde fetüsün büyümesine, gelişmesine, sinir sisteminin sağlıklı metabolizmaya sahip olmasına, sağlıklı kalp ve cildin ihtiyaçlarını karşılamak için destek olur.

b-grubu-vitaminleri-taniyin-1660-1.jpg

B vitamini grubu çok çeşitli gıdalarda bulunur. Bunlar: et, yumurta, sakatat, baklagiller, tohumlar, fındık, bazı tahıllar ve yeşil yapraklı sebzelerdir.

B vitamini temel olarak suda çözünen bir vitamindir. Yani gıdalardan gelmeleri gerekmektedir. Çünkü vücudumuz bunları kendi başına üretemez. “B grubu vitamin kompleksini” oluşturan vitaminler arasında bulunanlar:

l B1 vitamini (tiamin)

l B2 vitamini (riboflafin)

l B3 vitamini (niasin)

l B5 vitamini (pantotenik asit)

l B6 vitamini

l B7 vitamini (Biotin)

l B12 vitamini

l Folatlar (sentetik formda ise B9 vitamini veya folik asit olarak da bilinmektedir)

Sekiz vitamin benzer rollere ve benzer kimyasal özelliklere sahiptir. Ancak, bu vitaminlerin her birinin kendine özgü bir işlevi vardır.

Faydalı Özellikleri

l Kan hücrelerinin ve sinirlerin oluşmasına yardım eder.

l Kalp hastalığıyla mücadeleye yardım eder.

l Enerji verir ve metabolizmayı destekler.

l Gelişimi teşvik eder ve doğuştan gelen bozuklukların önlenmesine yardımcı olur.

l Beyin ve sinir sistemi sağlığının korunmasına yardımcı olur.

l Cilt sağlığını ve saç sağlığını destekler.

B Vitamini Besin Kaynakları

Hangi besinler B vitamini açısından zengindir? En önemli 13 vitamin kaynağı:

l Karaciğer veya böbrek gibi sakatat

l Otçul hayvanların eti

l Somon, uskumru, sardalya vb.

l Yumurta

l Tavuk ve hindi

l Kuzu

l Süt ürünleri: yoğurt, kefir ve peynir

l Yeşil yapraklı sebzeler

l Ayçekirdeği

l Deniz sebzeleri

l Fasulye

l Bezelye

Sebze, et, yumurta, balık, fasulye ve yüzde yüz tam tahıllı gıdalar gibi birçok gıdada çok sayıda B vitamini bulunur.

B Vitamini Grubu Eksikliğinin Belirtileri

l Zararlı anemi

l Yorgunluk ve halsizlik

l Depresyon ve kaygı

l Bozulmuş hafıza ve bilişsel işlev

l Kuru cilt, sivilce veya dermatit, kırılgan tırnaklar ve saç dökülmesi

l Diş eti kanaması ve ağız ülseri

l Bulantı, ishal gibi sindirim problemleri

l Nefes darlığı

l Fetüste doğum kusurları

l Sinir sistemini etkileyen ve kilo kaybına, duygusal bozukluklara, zayıflığa, aritmilere vb. neden olan beriberi adı verilen bir hastalık

l Duygusal algı bozukluğu, uzuvlarda güçsüzlük ve ağrı, aritmi atağı

l Dudakların çatlaması, güneş ışığına karşı duyarlılığın artması, dilin iltihaplanması ve seboreik dermatite neden olabilen ariboflavinosis

vitamin-1296.jpg

B Vitamini Takviyelerini Kimlerin Alması Gerekir?

B vitamini takviyesi, aşağıdaki durumlarda gerçekten yardımcı olabilir:

l Vejetaryenlerin, günlük B12 vitamini takviyesi almaları önerilmektedir.

l 50 yaşın üzerinde ve mide asidi üretimi ile ilgili problemleri olanlar

l Hamileler

l Alkol sorunu olanlar

l Kansızlık sorunu olanlar

l Çölyak veya Crohn hastalığı gibi besin maddelerinin emilimini engelleyen sindirim bozuklukları olanlar

l Beriberi teşhisi konulanlar

l Nöropatinin olanlar

Bu gruptaki vitaminleri ve diğer takviyeleri almadan önce doktorunuza mutlaka danışmalısınız. Böylece bu maddelerin vücut seviyenize, tıbbi geçmişinize ve olası risk faktörlerine bağlı olarak, bu maddelerin uygunluğu hakkında önerilerde bulunabilir. Ayrıca gerekli dozu ve nasıl alınması gerektiği hakkında bilgilendirme de sağlayacaktır.

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Önceki ve Sonraki Haberler