Yağlı Besinlerin İnsan Sağlığı Üzerindeki Etkisi

Yaşadığımız bu zamanlarda aşırı derecede yağlı besinler tüketilmektedir, genelde insanlar bu yiyecekleri tadından zevk aldıkları ve sevdikleri için tüketiyorlar.

Bu yiyecekler tüketilirken zararlarını hiç düşünmemekteler, bu davranış insanları kilo almaya ve sağlıksız bir hayat yaşamaya sürüklüyor. Uzmanlar yağlı besinlerin artış oranı hakkında çok önemli açıklamalarda bulunmuştu; “Eğer bu yiyecekler sürekli yenmesi halinde önümüzdeki 10 yıl içerisinde dünya genelindeki şişman birey oranı p olacak” bu konuşmanın ardından, yağlı yiyecek tüketiminde herhangi bir düşüş olmadı ve uzmanlar tarafından genel bir açıklama oldu “Madem yağlı yiyecekleri bu kadar çok seviyoruz, yiyebilirsiniz ama haftada en az 3 gün spor yapmalıyız böylece yediğimiz yiyeceklerin hakkını verebiliriz”. Her ne kadar spor yapmalısınız dense de insanların birçoğu bu uyarıları dikkate almıyor ve yavaş yavaş obezite olma yolunda ilerliyorlar. Bu yazımızda yağlı besinler ile alakalı şu bilgileri rahatlıkla bulabileceksiniz:

 l Yağlı besinlerden nasıl uzak durulur?

l Yağlı besinlerin hepsi zararlı mı?

l Sağlıklı bir bireyin vücut kitle indeksi ne olmalı?

l Kilo vermenin püf noktaları

 Yağlı Besinlerden Nasıl Uzak Durulur?

 Günlük yaşantımızda fazladan yemek yediğimizde bu kilo alımına yol açmaktadır. Obezite be buna bağlı olan sağlık sorunları ile karşılaşmamak için yağ tüketimini azaltmamız gerekir. Yağlı besinlerden uzak durmanın birçok yolu vardır.

 Kırmızı et yerine tavuk ve balık tercih edilmeli çünkü kırmızı ette çok fazla kolesterol ve doğmuş yağ vardır. Bu yağlar kalp ve bel bölgesinden yağlanmaya yol açar.

 Fast food tüketiminden uzak durulmalıdır çünkü fast foodlar (hamburgerler, kızartmalar, pizzalar vb.) çok fazla gereksiz yağ içermektedirler.

 Poğaça ve hamur işi yiyeceklerden uzak durun çünkü bunların yapımında çok fazla yağ kullanılmaktadır.

 Mayonez yerine salata sosları tercih edilmeli, mayonezde çok fazla yağ bulunur bunun yerine yoğurtlu soslar tercih edilebilir.

Patates cipsi yerine kızartma tercih edebilirsiniz çünkü patates cipslerde aşırı derecede trans yağ bulundurmaktadır

 Yağlı besinlerin hepsi zararlı mı?Yağlı besinleri tüketen bir toplum olduğumuzu daha öncesinden söylemiştik. Ancak doymuş yağ asidi içeren margarin, tereyağı, yağlı süt başta kalp ve damar hastalıkları olmak üzere birçok hastalığı da peşinden getiriyor. Her ne kadar bu yağlı besinler zararlı olsa da bunların yanında yağlı ama zararsız olan besinlerde vardır. Bunlar;

l Avokado

l Balık

l Yağlı kuru yemişler (kabak çekirdeği, fıstık vb.)

l Zeytinyağı

l Sebzeler

l Sert kabuklu yemişler (ceviz, badem vb.)

l İçerisinde Omega 3 olan besinler

l Fasulye

l Yumurta

Sağlıklı bir bireyin vücut kitle indeksi ne olmalı?

 Birçok insan ideal kilomda sağlıklıyım deyip hayatını mahvediyor, aslında ideal kilo diye bir şey yoktur insanın kendi kilosu diye bir şey vardır, yani 1.90m olan bir insan 90 kilo olabilir ama 60 kilo olamaz gayet normaldir ama boyu 1.60 olan bir insanın 90 kilo olması normal değildir. Uzmanlar bunun bir çözümü olarak vücut kitle indeksini buldu yani vücut Kitle İndeksi (VKİ) = Vücut Ağırlığı / Boy uzunluğunun karesi. Peki, ideal bir VKİ ne olmalı?

l 20-25 arası normal

l 25-30 arası hafif şişman

l 30-35 arsı şişman (obez)

l 35-40 arası çok şişman

l 40 ve üzeri morbit şişman

 Bu arada VKİ 20’nin altına da inmemelidir. Bu sağlıklı birey olduğunu göstermez, sağlıksızlık durumu söz konusudur. 20 altıda obezite kadar tehlikelidir.

Kilo vermenin püf noktaları

 İnsanlar kilo vermenin sadece spor ve diyet yaparak olduğu zannediyorlar ama bu doğru birçok yol ile kilo vermek gayet kolaydır. Peki, bu yollar nelerdir:

l Uygun bir beslenme düzeninizin olması lazım günde maksimum 3 öğün yemek yemelisiniz.

l Açlık hissettiğiniz zaman bisküvi, kek ve abur cuburlar yerine yoğurt, kuru yemiş beyaz peynir gibi sindirimi kolay şeyler tüketmek.

l Mutlaka günde ortalama 45 dakika kadar yürüyüş yapılmalı.

l Günde 8-12 bardak su içilmeli.

l Kepekli ve lifli yiyecekler tercih edin bunlar size tokluk hissi verecektir.

l Yağda kızartılan yiyeceklerden uzak durun.

l Alkol kullanmayı azaltın.

l Hazır gıda tüketiminden vazgeçin.

l Katı yağlar yerine sıvı olan yağları tercih edin.

l Yiyecekleri yerken çok çiğneyin yemeğin tadına varın.