Sigarayı Bıraktığınızda Vücuda Ne Olur?

Sigarayı Bıraktığınızda Vücuda Ne Olur? sorusuna detaylı olarak cevap veren açıklayıcı bir içeriktir.

Sigara içmek, dünyada önlenebilir ölümlerin başında gelen nedenlerinden biridir. Düzenli bir bağımlılık olarak kılık değiştirmiş, abartısız bir şekilde yılık olarak çok sayıda can aldığını söyleyebiliriz. Yüz yıl önce felaketin ölçeği bugün olduğu kadar fark edilmemişti. O zaman insanlar sadece günümüzde ortaya çıkan çoğunluğun bu kadar yıkıcı sonuçlarını bilmiyorlardı. Ancak modern dünya sigara içmenin gizli bir tehdit taşıdığını fark etmeye başladı. Çünkü sigara içmek sadece bir bağımlılık değil, aynı zamanda çok fazla insanı öldüren gerçek bir hastalık.

Doğal olarak tütün zehrinden elde edilecek faydalardan söz edilemez. İnsan yaşamının her seviyesinde fiziksel, psikolojik ve ruhsal olarak sadece sigaradan zarar gelir. Sigara içme süresi uzar. Sigarayı bırakmadan sağlıklı bir hayata dönmek zordur. Ancak eğer isterseniz, sigara bağımlılığını yenebilirsiniz. Sigarayı bırakmakla ilgili en güzel şeylerden biri, vücuttaki olumlu değişikliklerin neredeyse anında gerçekleşmesi ve yeterince hızlı bir şekilde artmasıdır.

Kişinin sigarayı bıraktığında aşağıdaki iyileşme süreçleri başlar:

Sigarayı Bıraktıktan Bir Saat Sonra

Son sigaranın içilmesinden sadece 20 dakika sonra, kalp atış hızı normale döner. Kan basıncı normal seviyeler düşmeye başlar ve kan dolaşımı artar.

Sigarayı Bıraktıktan 12 Saat Sonra

Sigaralar, karbon monoksit dahil olmak üzere birçok bilinen toksin içerir. Bu gaz zararlı olabilir ve yüksek dozlarda ölümcül olarak, akciğerlere ve kana oksijen girişini kötüleştirir. Karbon monoksit kısa bir süre boyunca yüksek dozlarda solunursa, oksijen yetersizliğinden dolayı boğulma meydana gelebilir.

Sigarasız 12 saat sonra vücut, vücuttaki oksijen miktarının artması nedeniyle, seviyesi normale geri dönen fazla karbon monoksitten arındırmaya başlar.

Sigarayı Bıraktıktan 1 Gün Sonra

Sigarayı bıraktıktan bir gün sonra kalp krizi riski azalmaya başlar. Tütün, kalbin sağlıklı bir modda çalışmasına yardımcı olan, vücudun arter damarlarında patolojik süreçleri önlemeye yardımcı olan iyi kolesterol miktarını arttırarak koroner kalp hastalığının gelişimini etkiler. Ayrıca, sigaralar kan damarlarını daraltıcı etkiye sahip olduğu için kan basıncını arttırır. Tütün olmadan sadece bir günde, bir kişinin kan basıncı normalize olur. Bunun sonucunda da kardiyovasküler hastalık olasılığı azalır.

Sigarayı Bıraktıktan 2 Gün Sonra

Sigara içmek koku ve tat alma duyusundan sorumlu olan sinir uçlarına zarar verir. Kötü bir alışkanlık olmadan sadece iki gün içinde sinir uçları yenilenir. Sigarayı bırakan kişi koku ve tatta bir artış olduğunu görebilir.

Sigarayı Bıraktıktan 3 Gün Sonra

Üç günlük bir sürenin ardından vücuttaki nikotin seviyesi önemli ölçüde azalır. Bu bir yandan elbette önemli bir iyileşme belirtisidir. Diğer yandan sinirlilik, baş ağrısı sigara için keskin bir özlem, psikolojik depresyon ve “sigarasız nasıl yapılır”, “Sigarayı bırakmak çok zor olacak” gibi her türlü panik düşünceye neden olabilir.

Mesele şu ki, vücut yeniden yapılandırılıp normal durumuna geri döner ve bu oldukça acı verici bir süreçtir. Aslında bu döneme, nikotin bağımlılığına karşı zorlu mücadelenin ilk sınırı denilebilir. Eğer üstesinden gelirseniz, sonraki aşamalar daha kolay geçecektir.

Sigara tehlikesi sadece fiziksel arzulanma değil, psikolojik alışkanlıkta da yatmaktadır. Bu nedenle ilk önce tütünle bağlantı bilinçaltında bile kalmaktadır ve düşünceler ortaya çıkabilmektedir. Bununla beraber, kademeli olarak acı arzunun üstesinden gelmekle, kendine güven, bağımlılığı yenip sağlıklı ve özgür bir inan olabileceksiniz. Ne kadar ilerlerseniz, güveniniz o kadar güçlenir.

Sigarayı Bıraktıktan 1 ile 6 Ay İçinde

Sigarayı bıraktıktan bir ay sonra, akciğerlerin fonksiyonları iyileşmeye başlar. Onarılırlar ve hava kapasiteleri sağlıklı bir seviyeye döner. Eski sigara tiryakileri öksürükle ve nefes darlığından kurtulmada azalma olduğunu görebilir. Spor, bu gibi pozitif dönüşümleri hızlandırabilir. Örneğin, orta dereceli koşu, akciğer fonksiyonunu temizlemeye ve onarmaya yardımcı olur.

Sigarayı bıraktıktan beş ile altı ay sonra, karaciğer normale döner. Hepatositlerin yapısı yani karaciğer hücreleri kendini günceller.

Sigarayı Bıraktıktan 1 Yıl Sonra

Sigarayı bıraktıktan bir yıl sonra akciğerler belirgin şekilde iyileşir. Akciğerlerin içindeki kirpikler olarak bilinen ince, saça benzer yapılar yavaş yavaş tüm işlevlerini sürdürür. Bu yapılar, mukusun akciğerlerden uzaklaştırılmasına ve enfeksiyonlarla mücadeleye yardımcı olur. Aynı dönemde, eski sigara tiryakilerinin çoğu akciğer enfeksiyonu sıklığında bir düşüş olduğunu fark ediyorlar. Çünkü iyileşmiş kirpikler artık işlerini daha verimli yapabiliyorlar. Koroner kalp hastalığı riski yarıya iner ve bu durum öncekinden daha sağlıklı bir yaşamın göstergesidir.

Sigarayı Bıraktıktan Beş Yıl Sonra

Sigaralar kan damarlarını olumsuz yönde etkileyen birçok zararlı toksin içerir. Bu da damarları daraltır ve elastikiyetini yitirir. Bu aynı toksinler kan pıhtılaşması olasılığını arttırır. Sigara kullanmadan geçen beş yıl sonrasında, vücut zaten önemli bir şekilde iyileşir ve dolaşım sistemi tamamen sağlıklı bir duruma döner. Bu da kardiyovasküler hastalık riskini azaltır.

Sigarayı Bıraktıktan Sonraki 10 Yıl ve Daha Fazlası

Akciğer kanseri ve ölüm riski, sigara içmeye devam edenlere göre birçok kez azalır. Ağız boşluğu, boğaz veya pankreas kanseri olasılığı da önemli ölçüde azalır. Koroner kalp hastalığı gelişme tehlikesi sigara içmeyenleri seviyesine kademeli olarak yaklaşmaktadır. 5 ila 10 yıl sonra, sigaradan etkilenebilecek tüm hastalıkları geliştirme riski, hiç sigara içmeyen insanlarda olduğu gibi aynı olur.

Sonuç olarak, sigara vücut üzerinde derinden zararlı, yıkıcı bir etkiye sahiptir. Sonuçları yıllarca devam eder. Sigara içmek insan ruhunu büyük bir ölçüde etkiler ve yıllar sonra bile sigara içmek için ani bir istek ortaya çıkabilir. Bununla birlikte, böyle anlarda nikotin bağımlılığı karşısında zafer kazanma yolunda üstesinde gelmekte olan tüm zorlukları hatırlamak önemlidir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

İlgili Yazılar

Başka Yazı Yok