Şeker Detoksu Şeker Bağımlılığından Kurtulmanın 10 Yolu

Şeker Detoksu Şeker Bağımlılığından Kurtulmanın 10 Yolu

Şekerin vücudumuzda yaptığı hasarı anlattıktan sonra şeker bağımlılığından kurtulmak için denemiş ve kanıtlanmış stratejileri anlatan makale...

Şeker detoksu uygulamak, şeker bağımlılığından kurtulmak için en ideal yoludur. Yapılan araştırmalara göre şeker, kokainden 8 kat daha fazla bağımlılık yapmaktadır. Aşırı şeker tüketimi çocuklarda, gençlerde ve yetişkinliklerde obezite, prediyabet, diyabet, kalp hastalığı, PKOS ( poli kistik over sendromu ) gibi hastalıklarda artışa yol açar. Şeker bir diğer adıyla ‘’tatlı zehir’’ olarak tanımlanır. Bu yazıda şeker detoksunun önemini ve şeker bağımlığından kurtulma önerilerini sizinle paylaşıyoruz.

Şeker Detoksu Nedir

Şeker detoksu, şeker bağımlılığınızdan kurtulabilmeniz için uygulayabileceğiniz stratejik bir yöntemdir. Şeker detoksunun size sağlayacağı faydalar şunlardır:

  • Damak tadınızı düzenlemeye yardımcı olur,
  • Kan şekerinizi dengeler,
  • Paketli gıda isteğinizi durdurur,
  • Kanda, kolesterol düzeyinizin sağlıklı olmasını sağlar,
  • Beyin ve kas fonksiyonunuzda olumlu gelişmelere yol açar.

Şeker detoksu yaptığınız takdirde, yediğiniz yiyecekler daha güzel görünür, daha lezzetli olur ve duygusal açlığınız ile fiziksel açlığınızdan aynı anda kurtulursunuz. Şeker detoksu yapmak için iyi motive olmak ve kararlı davranmak gereklidir.

Karar vermenize yardımcı olmak için, öncelikle şeker bağımlığının vücudunuza yaptıklarını anlatalım.

Şekerin Tehlikeleri Fazla Şeker Vücudunuza Ne Yapar

Şekerli yiyeceklerden sonra kendinizi mükemmel hissedersiniz. Fakat şekerin vücudunuz üzerindeki etkisi çok tehlikelidir. Konu üzerinde araştırma yapan bilim insanları, şekerin vücutta ilaçlar ile aynı nörolojik yolları tetiklediğini saptadılar. Bilim insanları şekerin Dünya çapında en çok tüketilen bağımlılık maddesi olduğunu ve sağlığınıza zarar verdiğini kabul etmektedir.

Şeker bağımlısı olmanın önde gelen riskleri şunlardır:

Obezite

Obezite, aşırı şeker tüketiminin en önce ortaya çıkan belirtisidir. Eğer çok fazla şeker tüketmenize rağmen az hareketli bir yaşam tarzınız varsa, tükettiğiniz şeker çok kısa bir sürede yağa dönüşür ve  vücutta depolanır. Öncelikle deri altı yağ oluşumu ortaya çıkar, devamında şeker yağa dönüşür ve sonunda organlarda depolanır. Bu sağlığınız için kesinlikle olumsuz bir durumdur.

Prediyabet /Diyabet

Kanda şeker seviyesinin yükselmesi, insülin direncine sebep olur. Kandaki aşırı şeker, hücreler tarafından kullanılamaz. Böylece otomatik olarak,  daha fazla gıda tüketirsiniz. Buna bağlı olarak da kanda şeker seviyesi daha da yükselir. Bu döngü sağlığınız için oldukça tehlikeli olup, sonucu prediyabet ve diyabet hastası olmaktır.

Kanda LDL Kolesterol Seviyesinin Yükselmesi

Çok fazla şeker tüketmek, kişide obeziteye sebep olur. Obezite, kanda LDL kolesterol düzeyini yükseltir. Artan LDL, damarlarda plak oluşumuna sebep olur. Damarlarda plak oluşumu da kalp krizi riskine yol açar.

PCOS Ve Kısırlık

Günümüzde üreme dönemindeki kadınların hemen hemen hepsinde polikistik yumurtalıklara rastlanıyor. Polikistik over sendromunun temel sebebi yaşam alışkanlıklarının iyi olmaması ve şeker miktarı yüksek gıdaların bilinçsiz tüketilmesi olabilir. Böyle bir yaşamın sonucu hem insülin direncine, hem de obeziteye yol açar. Obezite ve insülin direnci vücutta hormon dengesini bozar. Bu nedenle de yumurtalıklarda birden fazla kist oluşur. Polikistik over sendromunun adet dönemlerinde düzensizlik, yüzde kıllanma, erkek tipi karın yağlanması gibi istenmeyen sonuçları vardır. Polikistik over sendromu, tedavi edilmediği takdirde kısırlık sebebidir.

Depresyon

Şekerli ürünleri tükettikten sonra kendinizi iyi hissettiğinizi zannetmeniz aslında kötü bir tuzak! Çok fazla şeker tüketimi ve depresyon arasında bağlantı vardır. Hissettiğiniz bu iyilik hali,  kısa bir süre içinde kaybolur. Siz yine kendinizi iyi hissetmek için, tekrar şeker yemek istersiniz. Bu döngü sonucunda gereksiz yere kilo alırsınız. Üstelik de depresif bir ruh haline girmiş olursunuz.

Şeker tüketmek, sorunlarınızı ne yazık ki ortadan kaldırmaz. Şeker ile iyi hissetmek yerine sorunlarınızla yüzleşmelisiniz. Şekeri tüketimi sonrası hissettiğiniz rahatlama, daha sonra onlarca fiziksel ve sağlık sorunu yaşamanıza zemin hazırlar.  

Şekeri Bırakmak Neden Zor

Şurası bir gerçek ki şekeri bırakmak, sigarayı bırakmak kadar zordur. Çünkü şeker, sizi tıpkı sigara, alkol ya da uyuşturucu gibi kendinizi daha iyi hissetmeniz için duygusal olarak bağımlı hale getirir. Bir parça çikolata, vb. türde şeyler atıştırmak, kendinizi daha iyi hissetmenize sebep olur. Bu nedenle şeker istediğiniz zaman ulaşamazsanız, hem duygusal, hem de fiziksel olarak yoksunluk hissedersiniz.

Şekeri bırakırken öfke, baş ağrısı, fiziksel ağrı ve olumsuz ruh hal değişimleri yaşarsınız. Bunun üzerine de şekerden vazgeçmek yerine, bir parça tüketerek yine aynı sarmalın içine düşersiniz. Oysaki şeker bağımlılığından kurtulmak sağlıklı olmak için şarttır.

Eğer gerçekten isterseniz ve bu isteğinizde kararlı olursanız geri adım atmazsınız ve bu döngüyü kırarsınız. Şimdi şeker detoksu için göz önünde bulundurmanız gereken 10 yola geçelim.

Şeker Detoksu İçin Uygulamanız Gerekenler

Yukarıda da anlatıldığı gibi şeker bağımlılığından kurtulmak için hem kararlı olmalı, hem de stratejik bir plan izlemelisiniz.

1. Mutfak Detoksu

Her şeyden önce mutfak dolaplarınızda ve acil şekerli ürün bulundurduğunuz raflarda şeker ve şekerli ürünler bulundurmaya devam ederseniz, şeker detoksuna giremezsiniz.  Mutfakta şeker ve şekerli ürünlerin olmaması, hem şeker detoksu hem de kilo kaybı için gereklidir.

2. İçeceklerinize Dikkat Edin

Şeker bağımlılığından kurtulmak için uğraşırken, aynı zamanda içeceklerinize de dikkat etmelisiniz.  Sözgelimi bolca paketli meyve, sebze suyu ya da enerji içeceği tüketiyorsanız, başarılı olamazsınız. Çünkü bu içecekler şeker yüklüdür.

Paketli meyve suları içmeden önce, ne kadar şeker içerdiğini etiketinden kontrol edin. Bu içecekler yerine su, detoks suyu, taze sıkılmış meyve suyu, sebze suyu, soğuk preslenmiş meyve suları, ayran vb. içecekleri tüketmeyi tercih edin.

3. Her Öğününüze Protein İlave Edin

Proteinler zor sindirilen bileşikler oldukları için vücudun onları sindirmesi uzun sürer. Böylece de tükettiğiniz diğer ürünlere oranla daha uzun süre tokluk hissedersiniz. Her öğüne yağsız protein kaynağı ekleyin.

Protein kaynağı kahvaltı için yumurta, yoğurt ya da süt olabilir. Ara öğünde birkaç kabuklu fıstık tüketmeyi tercih edin. Öğlen ve akşam yemeklerinde ise mercimek, balık, mantar, tavukgöğsü ya da fasulye tüketin. Kendinizi tok hissettiğiniz sürece tatlı ya da şeker atıştırma isteğiniz azalır.

4. Sağlıklı Karbonhidratları Mutlaka Tüketin

Karbonhidratlar, karmaşık karbonhidrat olduğu sürece vücut için iyidir. Diyet lifi, tahıllar, sebzeler, meyveler, tohumlar ve/veya kuruyemiş tüketmeyi ihmal etmeyin. Bu gıdalardaki karbonhidratlar karmaşık karbonhidratlardır.

Tıpkı protein gibi diyet lifi de her öğüne ilave edilmelidir. Diyet lifi hem tok hissetmenizi sağlar, hem de sindirim sisteminiz için çok yararlıdır.

Her şeye rağmen şeker yemek isterseniz bir meyve, 10 kabuklu fıstık ya da 4 badem yiyin. Böylece basit şeker tüketmeden de tok hissedersiniz.

5. Sağlıklı Yağlar Sizi Sağlıklı Tutar

Sağlıklı yağlar, vücutta enflamasyona bağlı iltihaplanmayı azaltır. Böylece de iltihaplanma sebebiyle kilo alma riskiniz de azalır. Sağlıklı yağlar sizi tok tutar, cilt, saç ve beyin fonksiyonlarınıza olumlu etkide bulunur.

Sağlıklı yağlara örnek olarak zeytinyağı, avokado yağı, balık yağı, Hindistan cevizi yağı sayılabilir. Yine de tükettiğinizin yağ miktarına dikkat edin. Çok fazla yağ tüketmeyin.

6. Sağlıklı Atıştırmalıklar Tüketin

Sağlıklı atıştırmalıklar metabolizmanızı hızlandırır. Kendinizi zayıf ve bitkin hissetmenizi önler. Bunun için paketli ürünler yerine havuç, meyve, yeşil çay, siyah kahve, tam tahıllı bisküvi, yoğurt tercih edin.

7. Sürekli Stres Altında Olmamaya Dikkat Edin

Stres, sizi duygusal olarak bir şeyler yemeye teşvik eder. Kendinizi endişeli ya da depresif hissettiğinizde, daha iyi bir ruh haline bürünmek için şeker yüklü yiyecekler aramaya başlarsınız. Böylece hem stresinize yol açan faktör olduğu gibi hayatınızda kalır, hem de üzerine de kilo almış olursunuz. Sizi neyin strese soktuğuna dikkat edin ve bu stres tetikleyicilerinden uzak durmaya çalışın.

8. Uykunuzun Düzenli Olmasına Önem Verin

Yetersiz uyku, obeziteye yol açan bir faktördür. En az 6 saat uyumalısınız. 6 Saatten az uyursanız, sağlığınız bozulabilir. Uyku, toksinleri vücuttan atmanıza, duygusal yemenizi önlemeye ve genel sağlığınızı iyileştirmeye yardım eder.

9. Karışık Egzersiz Yapın

Düzenli egzersiz yapmak, gereksiz şeker tüketimi isteğinizi otomatik olarak uzaklaştırır. Düzenli egzersiz hem stresinizi azaltacağı, hem de fazla kilolarınızı uzaklaştıracağı için daha fazla şeker tüketmek istemezsiniz. Tercihan 3 günlük kardiyo ve 2 günlük kuvvet egzersizi yapın. Böylece hem sarkmaların önüne geçersiniz, hem yağsız kas kütlesi oluşturursunuz,  hem de ince göründüğünüz için moraliniz düzelir.

10. Hassas Olduğunuz Gıdaları Kesinlikle Tüketmeyin

Alerjik reaksiyonu tetikleyen yiyecekler ya da duyarlı olduğunuz yiyecekler, stres düzeyinizi yükseltir. Stres altında iken şeker tüketmek istersiniz.

Bu yazıda anlatılan yöntemler şeker bağımlılığından kurtulmanın denenmiş ve kanıtlanmış yollarıdır. Fakat bunları uygulamak anlatıldığı kadar kolay olmayabilir. Kararlı olun. Başlangıçtaki sıkıntıların, şeker bağımlılığından kurtulma özgürlüğünü sağlayacağını aklınızdan çıkarmayın

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.