Sigarayı Bıraktığınızda Vücuda Ne Olur?

SAĞLIK 27.02.2020, 00:33 27.02.2020, 14:02
4327
Sigarayı Bıraktığınızda Vücuda Ne Olur?

Sigara içmek, dünyada önlenebilir ölümlerin başında gelen nedenlerinden biridir. Düzenli bir bağımlılık olarak kılık değiştirmiş, abartısız bir şekilde yılık olarak çok sayıda can aldığını söyleyebiliriz. Yüz yıl önce felaketin ölçeği bugün olduğu kadar fark edilmemişti. O zaman insanlar sadece günümüzde ortaya çıkan çoğunluğun bu kadar yıkıcı sonuçlarını bilmiyorlardı. Ancak modern dünya sigara içmenin gizli bir tehdit taşıdığını fark etmeye başladı. Çünkü sigara içmek sadece bir bağımlılık değil, aynı zamanda çok fazla insanı öldüren gerçek bir hastalık.

Doğal olarak tütün zehrinden elde edilecek faydalardan söz edilemez. İnsan yaşamının her seviyesinde fiziksel, psikolojik ve ruhsal olarak sadece sigaradan zarar gelir. Sigara içme süresi uzar. Sigarayı bırakmadan sağlıklı bir hayata dönmek zordur. Ancak eğer isterseniz, sigara bağımlılığını yenebilirsiniz. Sigarayı bırakmakla ilgili en güzel şeylerden biri, vücuttaki olumlu değişikliklerin neredeyse anında gerçekleşmesi ve yeterince hızlı bir şekilde artmasıdır.

Kişinin sigarayı bıraktığında aşağıdaki iyileşme süreçleri başlar:

Sigarayı Bıraktıktan Bir Saat Sonra

Son sigaranın içilmesinden sadece 20 dakika sonra, kalp atış hızı normale döner. Kan basıncı normal seviyeler düşmeye başlar ve kan dolaşımı artar.

Sigarayı Bıraktıktan 12 Saat Sonra

Sigaralar, karbon monoksit dahil olmak üzere birçok bilinen toksin içerir. Bu gaz zararlı olabilir ve yüksek dozlarda ölümcül olarak, akciğerlere ve kana oksijen girişini kötüleştirir. Karbon monoksit kısa bir süre boyunca yüksek dozlarda solunursa, oksijen yetersizliğinden dolayı boğulma meydana gelebilir.

Sigarasız 12 saat sonra vücut, vücuttaki oksijen miktarının artması nedeniyle, seviyesi normale geri dönen fazla karbon monoksitten arındırmaya başlar.

Sigarayı Bıraktıktan 1 Gün Sonra

Sigarayı bıraktıktan bir gün sonra kalp krizi riski azalmaya başlar. Tütün, kalbin sağlıklı bir modda çalışmasına yardımcı olan, vücudun arter damarlarında patolojik süreçleri önlemeye yardımcı olan iyi kolesterol miktarını arttırarak koroner kalp hastalığının gelişimini etkiler. Ayrıca, sigaralar kan damarlarını daraltıcı etkiye sahip olduğu için kan basıncını arttırır. Tütün olmadan sadece bir günde, bir kişinin kan basıncı normalize olur. Bunun sonucunda da kardiyovasküler hastalık olasılığı azalır.

Sigarayı Bıraktıktan 2 Gün Sonra

Sigara içmek koku ve tat alma duyusundan sorumlu olan sinir uçlarına zarar verir. Kötü bir alışkanlık olmadan sadece iki gün içinde sinir uçları yenilenir. Sigarayı bırakan kişi koku ve tatta bir artış olduğunu görebilir.

Sigarayı Bıraktıktan 3 Gün Sonra

Üç günlük bir sürenin ardından vücuttaki nikotin seviyesi önemli ölçüde azalır. Bu bir yandan elbette önemli bir iyileşme belirtisidir. Diğer yandan sinirlilik, baş ağrısı sigara için keskin bir özlem, psikolojik depresyon ve “sigarasız nasıl yapılır”, “Sigarayı bırakmak çok zor olacak” gibi her türlü panik düşünceye neden olabilir.

Mesele şu ki, vücut yeniden yapılandırılıp normal durumuna geri döner ve bu oldukça acı verici bir süreçtir. Aslında bu döneme, nikotin bağımlılığına karşı zorlu mücadelenin ilk sınırı denilebilir. Eğer üstesinden gelirseniz, sonraki aşamalar daha kolay geçecektir.

Sigara tehlikesi sadece fiziksel arzulanma değil, psikolojik alışkanlıkta da yatmaktadır. Bu nedenle ilk önce tütünle bağlantı bilinçaltında bile kalmaktadır ve düşünceler ortaya çıkabilmektedir. Bununla beraber, kademeli olarak acı arzunun üstesinden gelmekle, kendine güven, bağımlılığı yenip sağlıklı ve özgür bir inan olabileceksiniz. Ne kadar ilerlerseniz, güveniniz o kadar güçlenir.

Sigarayı Bıraktıktan 1 ile 6 Ay İçinde

Sigarayı bıraktıktan bir ay sonra, akciğerlerin fonksiyonları iyileşmeye başlar. Onarılırlar ve hava kapasiteleri sağlıklı bir seviyeye döner. Eski sigara tiryakileri öksürükle ve nefes darlığından kurtulmada azalma olduğunu görebilir. Spor, bu gibi pozitif dönüşümleri hızlandırabilir. Örneğin, orta dereceli koşu, akciğer fonksiyonunu temizlemeye ve onarmaya yardımcı olur.

Sigarayı bıraktıktan beş ile altı ay sonra, karaciğer normale döner. Hepatositlerin yapısı yani karaciğer hücreleri kendini günceller.

Sigarayı Bıraktıktan 1 Yıl Sonra

Sigarayı bıraktıktan bir yıl sonra akciğerler belirgin şekilde iyileşir. Akciğerlerin içindeki kirpikler olarak bilinen ince, saça benzer yapılar yavaş yavaş tüm işlevlerini sürdürür. Bu yapılar, mukusun akciğerlerden uzaklaştırılmasına ve enfeksiyonlarla mücadeleye yardımcı olur. Aynı dönemde, eski sigara tiryakilerinin çoğu akciğer enfeksiyonu sıklığında bir düşüş olduğunu fark ediyorlar. Çünkü iyileşmiş kirpikler artık işlerini daha verimli yapabiliyorlar. Koroner kalp hastalığı riski yarıya iner ve bu durum öncekinden daha sağlıklı bir yaşamın göstergesidir.

Sigarayı Bıraktıktan Beş Yıl Sonra

Sigaralar kan damarlarını olumsuz yönde etkileyen birçok zararlı toksin içerir. Bu da damarları daraltır ve elastikiyetini yitirir. Bu aynı toksinler kan pıhtılaşması olasılığını arttırır. Sigara kullanmadan geçen beş yıl sonrasında, vücut zaten önemli bir şekilde iyileşir ve dolaşım sistemi tamamen sağlıklı bir duruma döner. Bu da kardiyovasküler hastalık riskini azaltır.

Sigarayı Bıraktıktan Sonraki 10 Yıl ve Daha Fazlası

Akciğer kanseri ve ölüm riski, sigara içmeye devam edenlere göre birçok kez azalır. Ağız boşluğu, boğaz veya pankreas kanseri olasılığı da önemli ölçüde azalır. Koroner kalp hastalığı gelişme tehlikesi sigara içmeyenleri seviyesine kademeli olarak yaklaşmaktadır. 5 ila 10 yıl sonra, sigaradan etkilenebilecek tüm hastalıkları geliştirme riski, hiç sigara içmeyen insanlarda olduğu gibi aynı olur.

Sonuç olarak, sigara vücut üzerinde derinden zararlı, yıkıcı bir etkiye sahiptir. Sonuçları yıllarca devam eder. Sigara içmek insan ruhunu büyük bir ölçüde etkiler ve yıllar sonra bile sigara içmek için ani bir istek ortaya çıkabilir. Bununla birlikte, böyle anlarda nikotin bağımlılığı karşısında zafer kazanma yolunda üstesinde gelmekte olan tüm zorlukları hatırlamak önemlidir.

Yorumlar (0)
parçalı az bulutlu
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 26 53
2. Başakşehir 26 53
3. Galatasaray 26 50
4. Sivasspor 26 49
5. Beşiktaş 26 44
6. Alanyaspor 26 43
7. Fenerbahçe 26 40
8. Göztepe 26 37
9. Gaziantep FK 26 32
10. Denizlispor 26 31
11. Antalyaspor 26 30
12. Gençlerbirliği 26 28
13. Kasımpaşa 26 26
14. Konyaspor 26 26
15. Malatyaspor 26 25
16. Çaykur Rizespor 26 25
17. Ankaragücü 26 23
18. Kayserispor 26 22
Takımlar O P
1. Hatayspor 28 53
2. Erzurum BB 28 47
3. Bursaspor 28 46
4. Adana Demirspor 28 45
5. Akhisar Bld.Spor 28 45
6. Fatih Karagümrük 28 43
7. Altay 28 43
8. Ümraniye 28 40
9. Giresunspor 27 38
10. Keçiörengücü 28 35
11. Balıkesirspor 28 35
12. Menemen Belediyespor 28 35
13. İstanbulspor 27 33
14. Altınordu 28 31
15. Boluspor 28 25
16. Osmanlıspor 28 24
17. Adanaspor 28 20
18. Eskişehirspor 28 17
Takımlar O P
1. Liverpool 29 82
2. Man City 28 57
3. Leicester City 29 53
4. Chelsea 29 48
5. M. United 29 45
6. Wolverhampton 29 43
7. Sheffield United 28 43
8. Tottenham 29 41
9. Arsenal 28 40
10. Burnley 29 39
11. Crystal Palace 29 39
12. Everton 29 37
13. Newcastle 29 35
14. Southampton 29 34
15. Brighton 29 29
16. West Ham 29 27
17. Watford 29 27
18. Bournemouth 29 27
19. Aston Villa 28 25
20. Norwich City 29 21
Takımlar O P
1. Barcelona 27 58
2. Real Madrid 27 56
3. Sevilla 27 47
4. Real Sociedad 27 46
5. Getafe 27 46
6. Atletico Madrid 27 45
7. Valencia 27 42
8. Villarreal 27 38
9. Granada 27 38
10. Athletic Bilbao 27 37
11. Osasuna 27 34
12. Real Betis 27 33
13. Levante 27 33
14. Deportivo Alaves 27 32
15. Real Valladolid 27 29
16. Eibar 27 27
17. Celta de Vigo 27 26
18. Mallorca 27 25
19. Leganés 27 23
20. Espanyol 27 20
Namaz Vakti 09 Nisan 2020
İmsak 05:12
Güneş 06:37
Öğle 13:18
İkindi 16:56
Akşam 19:49
Yatsı 21:09