Sigarayı Bıraktığınızda Vücuda Ne Olur?

SAĞLIK 27.02.2020, 00:33 27.02.2020, 14:02
4370
Sigarayı Bıraktığınızda Vücuda Ne Olur?

Sigara içmek, dünyada önlenebilir ölümlerin başında gelen nedenlerinden biridir. Düzenli bir bağımlılık olarak kılık değiştirmiş, abartısız bir şekilde yılık olarak çok sayıda can aldığını söyleyebiliriz. Yüz yıl önce felaketin ölçeği bugün olduğu kadar fark edilmemişti. O zaman insanlar sadece günümüzde ortaya çıkan çoğunluğun bu kadar yıkıcı sonuçlarını bilmiyorlardı. Ancak modern dünya sigara içmenin gizli bir tehdit taşıdığını fark etmeye başladı. Çünkü sigara içmek sadece bir bağımlılık değil, aynı zamanda çok fazla insanı öldüren gerçek bir hastalık.

Doğal olarak tütün zehrinden elde edilecek faydalardan söz edilemez. İnsan yaşamının her seviyesinde fiziksel, psikolojik ve ruhsal olarak sadece sigaradan zarar gelir. Sigara içme süresi uzar. Sigarayı bırakmadan sağlıklı bir hayata dönmek zordur. Ancak eğer isterseniz, sigara bağımlılığını yenebilirsiniz. Sigarayı bırakmakla ilgili en güzel şeylerden biri, vücuttaki olumlu değişikliklerin neredeyse anında gerçekleşmesi ve yeterince hızlı bir şekilde artmasıdır.

Kişinin sigarayı bıraktığında aşağıdaki iyileşme süreçleri başlar:

Sigarayı Bıraktıktan Bir Saat Sonra

Son sigaranın içilmesinden sadece 20 dakika sonra, kalp atış hızı normale döner. Kan basıncı normal seviyeler düşmeye başlar ve kan dolaşımı artar.

Sigarayı Bıraktıktan 12 Saat Sonra

Sigaralar, karbon monoksit dahil olmak üzere birçok bilinen toksin içerir. Bu gaz zararlı olabilir ve yüksek dozlarda ölümcül olarak, akciğerlere ve kana oksijen girişini kötüleştirir. Karbon monoksit kısa bir süre boyunca yüksek dozlarda solunursa, oksijen yetersizliğinden dolayı boğulma meydana gelebilir.

Sigarasız 12 saat sonra vücut, vücuttaki oksijen miktarının artması nedeniyle, seviyesi normale geri dönen fazla karbon monoksitten arındırmaya başlar.

Sigarayı Bıraktıktan 1 Gün Sonra

Sigarayı bıraktıktan bir gün sonra kalp krizi riski azalmaya başlar. Tütün, kalbin sağlıklı bir modda çalışmasına yardımcı olan, vücudun arter damarlarında patolojik süreçleri önlemeye yardımcı olan iyi kolesterol miktarını arttırarak koroner kalp hastalığının gelişimini etkiler. Ayrıca, sigaralar kan damarlarını daraltıcı etkiye sahip olduğu için kan basıncını arttırır. Tütün olmadan sadece bir günde, bir kişinin kan basıncı normalize olur. Bunun sonucunda da kardiyovasküler hastalık olasılığı azalır.

Sigarayı Bıraktıktan 2 Gün Sonra

Sigara içmek koku ve tat alma duyusundan sorumlu olan sinir uçlarına zarar verir. Kötü bir alışkanlık olmadan sadece iki gün içinde sinir uçları yenilenir. Sigarayı bırakan kişi koku ve tatta bir artış olduğunu görebilir.

Sigarayı Bıraktıktan 3 Gün Sonra

Üç günlük bir sürenin ardından vücuttaki nikotin seviyesi önemli ölçüde azalır. Bu bir yandan elbette önemli bir iyileşme belirtisidir. Diğer yandan sinirlilik, baş ağrısı sigara için keskin bir özlem, psikolojik depresyon ve “sigarasız nasıl yapılır”, “Sigarayı bırakmak çok zor olacak” gibi her türlü panik düşünceye neden olabilir.

Mesele şu ki, vücut yeniden yapılandırılıp normal durumuna geri döner ve bu oldukça acı verici bir süreçtir. Aslında bu döneme, nikotin bağımlılığına karşı zorlu mücadelenin ilk sınırı denilebilir. Eğer üstesinden gelirseniz, sonraki aşamalar daha kolay geçecektir.

Sigara tehlikesi sadece fiziksel arzulanma değil, psikolojik alışkanlıkta da yatmaktadır. Bu nedenle ilk önce tütünle bağlantı bilinçaltında bile kalmaktadır ve düşünceler ortaya çıkabilmektedir. Bununla beraber, kademeli olarak acı arzunun üstesinden gelmekle, kendine güven, bağımlılığı yenip sağlıklı ve özgür bir inan olabileceksiniz. Ne kadar ilerlerseniz, güveniniz o kadar güçlenir.

Sigarayı Bıraktıktan 1 ile 6 Ay İçinde

Sigarayı bıraktıktan bir ay sonra, akciğerlerin fonksiyonları iyileşmeye başlar. Onarılırlar ve hava kapasiteleri sağlıklı bir seviyeye döner. Eski sigara tiryakileri öksürükle ve nefes darlığından kurtulmada azalma olduğunu görebilir. Spor, bu gibi pozitif dönüşümleri hızlandırabilir. Örneğin, orta dereceli koşu, akciğer fonksiyonunu temizlemeye ve onarmaya yardımcı olur.

Sigarayı bıraktıktan beş ile altı ay sonra, karaciğer normale döner. Hepatositlerin yapısı yani karaciğer hücreleri kendini günceller.

Sigarayı Bıraktıktan 1 Yıl Sonra

Sigarayı bıraktıktan bir yıl sonra akciğerler belirgin şekilde iyileşir. Akciğerlerin içindeki kirpikler olarak bilinen ince, saça benzer yapılar yavaş yavaş tüm işlevlerini sürdürür. Bu yapılar, mukusun akciğerlerden uzaklaştırılmasına ve enfeksiyonlarla mücadeleye yardımcı olur. Aynı dönemde, eski sigara tiryakilerinin çoğu akciğer enfeksiyonu sıklığında bir düşüş olduğunu fark ediyorlar. Çünkü iyileşmiş kirpikler artık işlerini daha verimli yapabiliyorlar. Koroner kalp hastalığı riski yarıya iner ve bu durum öncekinden daha sağlıklı bir yaşamın göstergesidir.

Sigarayı Bıraktıktan Beş Yıl Sonra

Sigaralar kan damarlarını olumsuz yönde etkileyen birçok zararlı toksin içerir. Bu da damarları daraltır ve elastikiyetini yitirir. Bu aynı toksinler kan pıhtılaşması olasılığını arttırır. Sigara kullanmadan geçen beş yıl sonrasında, vücut zaten önemli bir şekilde iyileşir ve dolaşım sistemi tamamen sağlıklı bir duruma döner. Bu da kardiyovasküler hastalık riskini azaltır.

Sigarayı Bıraktıktan Sonraki 10 Yıl ve Daha Fazlası

Akciğer kanseri ve ölüm riski, sigara içmeye devam edenlere göre birçok kez azalır. Ağız boşluğu, boğaz veya pankreas kanseri olasılığı da önemli ölçüde azalır. Koroner kalp hastalığı gelişme tehlikesi sigara içmeyenleri seviyesine kademeli olarak yaklaşmaktadır. 5 ila 10 yıl sonra, sigaradan etkilenebilecek tüm hastalıkları geliştirme riski, hiç sigara içmeyen insanlarda olduğu gibi aynı olur.

Sonuç olarak, sigara vücut üzerinde derinden zararlı, yıkıcı bir etkiye sahiptir. Sonuçları yıllarca devam eder. Sigara içmek insan ruhunu büyük bir ölçüde etkiler ve yıllar sonra bile sigara içmek için ani bir istek ortaya çıkabilir. Bununla birlikte, böyle anlarda nikotin bağımlılığı karşısında zafer kazanma yolunda üstesinde gelmekte olan tüm zorlukları hatırlamak önemlidir.

Yorumlar (0)
32°
açık
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Başakşehir 31 66
2. Trabzonspor 31 62
3. Sivasspor 31 54
4. Beşiktaş 31 53
5. Galatasaray 31 52
6. Alanyaspor 31 51
7. Fenerbahçe 31 50
8. Gaziantep FK 31 41
9. Göztepe 31 39
10. Antalyaspor 31 38
11. Kasımpaşa 31 36
12. Gençlerbirliği 31 33
13. Malatyaspor 31 32
14. Denizlispor 31 32
15. Çaykur Rizespor 31 32
16. Kayserispor 31 31
17. Konyaspor 31 30
18. Ankaragücü 31 26
Takımlar O P
1. Hatayspor 32 60
2. Erzurum BB 32 56
3. Adana Demirspor 32 55
4. Bursaspor 32 55
5. Akhisar Bld.Spor 32 54
6. Fatih Karagümrük 32 53
7. Altay 32 51
8. Ümraniye 32 44
9. Keçiörengücü 32 44
10. Giresunspor 32 44
11. Menemen Belediyespor 32 42
12. İstanbulspor 32 37
13. Balıkesirspor 32 35
14. Altınordu 32 33
15. Boluspor 32 30
16. Osmanlıspor 32 27
17. Adanaspor 32 21
18. Eskişehirspor 32 12
Takımlar O P
1. Liverpool 34 92
2. Man City 34 69
3. Chelsea 34 60
4. Leicester City 34 59
5. M. United 34 58
6. Wolverhampton 34 52
7. Sheffield United 34 51
8. Arsenal 34 50
9. Tottenham 34 49
10. Burnley 34 49
11. Everton 34 45
12. Southampton 34 44
13. Newcastle 35 43
14. Crystal Palace 34 42
15. Brighton 34 36
16. West Ham 35 34
17. Watford 35 34
18. Bournemouth 34 28
19. Aston Villa 34 27
20. Norwich City 35 21
Takımlar O P
1. Real Madrid 35 80
2. Barcelona 35 76
3. Atletico Madrid 35 63
4. Sevilla 35 63
5. Villarreal 35 57
6. Getafe 35 53
7. Real Sociedad 35 51
8. Valencia 35 50
9. Granada 35 50
10. Athletic Bilbao 35 48
11. Osasuna 35 45
12. Levante 35 43
13. Real Betis 35 41
14. Real Valladolid 35 39
15. Eibar 35 36
16. Celta de Vigo 35 36
17. Deportivo Alaves 35 35
18. Mallorca 35 32
19. Leganés 35 29
20. Espanyol 35 24
Namaz Vakti 11 Temmuz 2020
İmsak 04:04
Güneş 05:50
Öğle 13:22
İkindi 17:15
Akşam 20:44
Yatsı 22:23

Gelişmelerden Haberdar Olun

@