Kimse Bilmiyor: Sadece 1 Dilim Bile Yerseniz

5 bin yıldır yeniyor: Ekşi mayalı ekmeğin şaşırtan faydaları Şu sıralar herkesin evde de yapmayı denediği ekşi mayalı ekmeğin tam 5 bin yıldır sofralara konulduğu biliyor muydunuz?

SAĞLIK 30.05.2020, 10:50
1966
Kimse Bilmiyor: Sadece 1 Dilim Bile Yerseniz

Kabızlığı gidermeden bağışıklığı güçlendirmeye, kan şekerini dengelemeden kansızlığa pek çok faydası bulunan ekşi mayalı ekmek hakkında duyacaklarınıza çok şaşıracaksınız! “Neden ekşi mayalı ekmek yemeliyiz?” diye soranlar için Beslenme ve Diyetetik Uzmanı Dyt. Melisa Karataş, tüm detayları paylaştı Un ve su ile birleşerek ekmeğe asıl lezzetini veren ekşi maya ise doğal oluşumu ve sağlığa faydaları ile ön plana çıkıyor.

Ekmek yemeyi bir anda kesmek doğru mu? Günümüzde ekmek tüketimi konusunda çok fazla spekülasyon olduğuna değinen ve ekmek tüketimine daha duyarlı yaklaşılması gerektiğini savunan Beslenme ve Diyetetik Uzmanı Dyt. Melisa Karataş, “Günümüzde yapılan araştırmalara göre ekmek tüketimini bir anda kesmek, sağlıksız besinlere yönelmemize neden oluyor. Bu da bağışıklık sistemini etkiliyor” şeklinde konuştu.

Ekşi mayalı ekmeğin faydaları nelerdir? Ekşi mayalı ekmeğin kansızlığa iyi geldiğini ve sindirimi de kolaylaştırdığını söyleyen Dyt. Melisa Karataş, sözlerini şöyle sürdürdü: “Ekşi maya ekmeği diğer ekmeklerden daha yüksek düzeyde folat ve antioksidan içerir. Daha düşük fitat seviyeleri vücudunuzun besinleri daha iyi emmesini sağlar. Ayrıca kansızlığa iyi gelmekte olup en kolay sindirilebilen ekmekler arasındadır.”
Ekşi mayalı ekmeğin beyaz ekmekten farkı nedir? Beyaz ekmek ve ekli mayalı ekmek arasındaki farklara da değinen Dyt. Melisa Karataş, “Beyaz ekmekte glisemik indeksi yüksek bir oranda bulunduğu için insülin salınımını artırır. Fazla salgılanan insülin vücutta yağ olarak depolanır. Ekşi mayalı ekmeğin glisemik indeksi düşüktür, bu yüzden kan şekerinde ani yükselmelere neden olmaz” açıklamasında bulundu.

 Ekşi maya nedir, nasıl oluşur? Ekşi hamur mayasıyla ekmek üretimi 5000 yıldır bilinen bir yöntem olduğunu da sözlerine ekleyen Dyt. Melisa Karataş, “Ekşi maya doğal yollarla oluşan bir maya çeşididir. Ekşi mayaya ve ekşi mayadan üretilen ekmeğe ulaşmanın çok zor olduğu gerçeğini kabul ediyorum ama tahıllı ekmeğiniz bir de ekşi mayadan yapılmışsa Lokman Hekim kadar sağlıklı olabilirsiniz demektir.
Ne kadar ekmek yemeliyiz? Burada asıl önemli konu ise sağlıklı yaşamak için ne kadar ekmek tüketmeniz gerektiğidir. Ekmek tüketimi kişinin cinsiyetine, yaşına, çalıştığı işe, yaptığı spora, akut-kronik hastalığa sahip olması gibi birçok değişken nedeniyle değişiklik göstermektedir Sağlıklı bir hayat için beslenme alışkanlıklarını kontrol altında tutmak isteyenler, muhakkak diyetisyenden bilgi almalı ve buna göre kendilerine bir beslenme alışkanlığı kazandırmalı.” Tüm detaylara dikkate edilerek hazırlanan ekşi mayalı ekmek protein, B vitaminleri, selenyum, magnezyum, çinko ve demirden zengin olur.
Diyet yapanların, kilo vermek isteyenlerin sorduğu başlıca soru ise 1 dilim ekşi mayalı ekmeğin yaklaşık kaç kalori olduğudur. Bakın ekşi mayalı ekmeğin 1 dilimi kaç kalori: Ekşi mayalı ekmeğin orta büyüklükteki 1 dilimi yaklaşık 193 kaloriye denk geliyor. İşte ekşi mayalı ekmek yapmanın püf noktaları Özgür Şef ekşi mayalı ekmek yapmanın püf noktalarını şöyle açıklıyor: Ekmeğin kalitesi 3 ana unsura bağlı; maya, un çeşidi ve pişirme şekli. Mayayla başlayalım. Maya birkaç çeşittir ama en değerli olanı ekşi maya. Ekşi maya, buğdayın kabuğunda bulunan bir mantar, daha doğrusu bu mantarın ortaya çıkardığı karbondioksit gazı.
Bu gaz, hamur yoğrulduktan sonra oda sıcaklığında çalışmaya başlar ve dışarı çıkmaya çalışan gaz, ekmeği kabartır. Peki ekşi maya nasıl yapılır? Ekşi maya yapmak önce zaman sonra sabır ve tabii sevgi gerektirir. Evet, doğru duydunuz enerjiniz çok önemli, yaşayan bir organizma sizi hisseder. Neyse bunların hepsi bizde zaten var, o zaman başlayalım: Mayamızı yapacağımız un, kesinlikle organik, kullanacağımız su içme suyu olmalı. 100 gr. un ve 30 gr. suyla hamur tutun ve metal olmayan bir kabın içine koyup oda sıcaklığında 3 gün bekletin.

 3 gün sonra baktığınızda üzerinin kabuk tuttuğunu göreceksiniz. Kabuğu atın. Altta kalan hamura aynı miktarda su ve un koyarak tekrar yoğurun, üzerini örterek yine 3 gün bekletin. Bu işlemi 3’er gün arayla toplam 4 kez yapın. 12 gün sonra mayanızı hamura karıştırıp hamuru 12 saat bekletin. 12 saat sonra hamurdan bir parça ayırarak geri kalan kısmıyla ekmeğinizi yapmaya başlayın. Diğer parçaysa bir dahaki ekmeğiniz için mayanız olacak. Mayalanmış hamurun içine yaratıcılığınızı kullanarak bir şeyler ekleyebilirsiniz. Mesela ceviz, soğan, zeytin, kuru meyveler…
Fındık, fıstık artık Allah ne verdiyse koydunuz, karıştırdınız ve yoğurdunuz. Şimdi yüzeyinin kaymak gibi pürüzsüz olması gerekiyor. İstediğiniz şekli de verdikten sonra üzerine hafif nemli bir bez örtün ve en az 40 dakika bekletin. Eğer bekletmeden önce üzerine çok ince bir bıçak ya da jiletle yaralar açarsanız ekmeğiniz daha yakışıklı olacak. Son olarak pişirme tekniği ve dereceleri kaldı. En güzel yöntem altı taş olan odun fırınında pişirmek… Fırının altının taş olması şu işe yarar; önce taş ısınır ve ekmeğin altına bir anda kabuk yaptırarak neminin içinde kalmasını sağlar. Türkçe meali; ekmeğimiz çıtır olur.

Yorumlar (0)
22°
açık
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Başakşehir 31 66
2. Trabzonspor 31 62
3. Sivasspor 31 54
4. Beşiktaş 31 53
5. Galatasaray 31 52
6. Alanyaspor 31 51
7. Fenerbahçe 31 50
8. Gaziantep FK 31 41
9. Göztepe 31 39
10. Antalyaspor 31 38
11. Kasımpaşa 31 36
12. Gençlerbirliği 31 33
13. Malatyaspor 31 32
14. Denizlispor 31 32
15. Çaykur Rizespor 31 32
16. Kayserispor 31 31
17. Konyaspor 31 30
18. Ankaragücü 31 26
Takımlar O P
1. Hatayspor 32 60
2. Erzurum BB 32 56
3. Adana Demirspor 32 55
4. Bursaspor 32 55
5. Akhisar Bld.Spor 32 54
6. Fatih Karagümrük 32 53
7. Altay 32 51
8. Ümraniye 32 44
9. Keçiörengücü 32 44
10. Giresunspor 32 44
11. Menemen Belediyespor 32 42
12. İstanbulspor 32 37
13. Balıkesirspor 32 35
14. Altınordu 32 33
15. Boluspor 32 30
16. Osmanlıspor 32 27
17. Adanaspor 32 21
18. Eskişehirspor 32 12
Takımlar O P
1. Liverpool 34 92
2. Man City 34 69
3. Chelsea 34 60
4. Leicester City 34 59
5. M. United 34 58
6. Wolverhampton 34 52
7. Sheffield United 34 51
8. Arsenal 34 50
9. Tottenham 34 49
10. Burnley 34 49
11. Everton 34 45
12. Southampton 34 44
13. Newcastle 34 43
14. Crystal Palace 34 42
15. Brighton 34 36
16. West Ham 34 31
17. Watford 34 31
18. Bournemouth 34 28
19. Aston Villa 34 27
20. Norwich City 34 21
Takımlar O P
1. Real Madrid 34 77
2. Barcelona 35 76
3. Atletico Madrid 35 63
4. Sevilla 35 63
5. Villarreal 35 57
6. Getafe 35 53
7. Real Sociedad 34 51
8. Valencia 35 50
9. Athletic Bilbao 35 48
10. Granada 34 47
11. Osasuna 35 45
12. Levante 35 43
13. Real Betis 35 41
14. Real Valladolid 35 39
15. Eibar 35 36
16. Celta de Vigo 35 36
17. Deportivo Alaves 34 35
18. Mallorca 35 32
19. Leganés 35 29
20. Espanyol 35 24
Namaz Vakti 10 Temmuz 2020
İmsak 04:03
Güneş 05:49
Öğle 13:22
İkindi 17:15
Akşam 20:44
Yatsı 22:23

Gelişmelerden Haberdar Olun

@