Turbo Benzinli Araçlarda Lpg Kullanımı

Turbo Benzinli Araçlarda Lpg Kullanımı

Turbo benzinli araçlarda LPG kullanımının ortaya çıkaracağı problemler hakkında genel bilgilendirme yazısıdır.

Turbo benzinli araç kullanıcılarının aklına takılan en büyük sorulardan bir tanesi lpg sisteminin turboya zarar verip vermediğidir. Bu sorunun cevabı kişilerin turbo benzinli araçlarda lpg kullanıp deneyimlemesi ile  cevap bulmaktadır. Çünkü konu hakkında dünya genelinde herhangi bir çalışma yapılmamıştır.

Araç motorlarının neredeyse tamamı benzin ya da dizel motor şeklinde tasarlanmıştır. LPG yakıtı ile tasarlanan motor hiç yoktur. Bu sebeplerden dolayı benzin ve LPG’nin yanması sonucu bize bazı fikirler vermektedir. LPG’nin yanması sonucu ortaya çıkan ısı, aynı şartlar altında benzinin yanma ısısından daha fazla olmaktadır. Bu sıcaklık sorunu da araçlarda supap erimesi olarak sonucu ortaya çıkarmaktadır. Supap erimesi; emme ve egzoz supaplarının yanma odasındaki sıcaklığa doğrudan maruz kalması ile olur. Sorunun çözümü ise magnezyum alaşımlı ya da özel alaşımlı supapların kullanılması ile çözülmektedir. Supapları bile eriten bu sıcaklık, supaplardan geçtikten sonra turbonun türbin pervanesine girer, çıkış hızı ve basınç ile türbini çok yüksek devirlerde döndürerek, aynı mil üzerinde bulunan kompresör pervanesini de döndürür ve hava emilimi sağlanmış olur. Fakat türbin pervanesinden geçen egzoz gazları ile kompresör hiçbir zaman etkileşime girmez. Eğer türbin tarafının sıcaklığı olması gerekenin çok çok üzerine çıkarsa kompresör tarafının bu sıcaklıktan etkilenmesi söz konusu olabilir. Oysa türbin pervanesi benzinin yanma sıcaklığına göre tasarlanmıştır ve türbin pervanesinin LPG sonucu ortaya çıkan sıcaklığa dayanıp dayanamayacağı soru işareti oluşturmaktadır. Sadece türbin pervanesi değil, turbonun tüm parçaları ve hatta katalitik konvertör bile bu sıcaklıktan etkilenmektedir. Tam da burada işin püf noktası LPG’nin kullanım oranının ayarlanabiliyor olması ön plana çıkmaktadır. Eğer LPG ayarı düzgün yapılırsa, LPG’nin yanma sıcaklığı çok fazla artmayacak, supap erimesi ve turbonun da LPG’den etkilenmesi en az orana inecektir.

Sonuç olarak doğru montaj ve ayar yapılan LPG sistemlerinin supap erimelerini engellediği, aynı zamanda turboya da etkisinin en aza indiği gözlenmiştir. Yine de turbo benzinli ve LPG kullanan motorlarda yüksek devirlere çıkmamak ve LPG’nin doğası gereği ekonomik sürüş gerçekleştirmek en doğrusu olacaktır. Karbon korumasından yoksun olan LPG yakıtının çok uzun süreler yüksek devirlerde kullanılması hemen olmasa da zaman içinde çeşitli sorunlar ortaya çıkaracaktır.