LPG Nedir? LPG Motorunun Çalışması

Yağın rafine edilmesi işlemi sırasında, katı maddeye (katran), sıvıya (benzin) ve gaz halindeki buharlara kadar değişen birkaç farklı bileşen çıkarılır.

Yağın rafine edilmesi işlemi sırasında, katı maddeye (katran), sıvıya (benzin) ve gaz halindeki buharlara kadar değişen birkaç farklı bileşen çıkarılır.

O halde LPG, sıkıştırılmamış haliyle bu gazların bir karışımıdır. Çoğunlukla propan ve bütan içerir ve sızıntıları tanımlamak için kullanılabilecek bazı kokulu maddelerle karıştırılır.

Bu gazı depolarken sıkıştırılarak sıvıya dönüştürülür. Bu nedenle Sıvılaştırılmış Petrol Gazı (liquefied petroleum gas) olarak adlandırılır.

LPG Motorunun Çalışması

Teori

Bir LPG motorun çalışması benzinli bir motora benzer. Benzinli motorda, arabanın karbüratörü, daha sonra aracın motorunun giriş manifolduna beslenen bir benzin damlacıkları ve hava karışımı oluşturur. Ardından bir kıvılcım çıkar ve motoru çalıştıran kontrollü bir patlamaya neden olur.

Tam Motor:

LPG, benzinli bir motorda da oldukça rahatlıkla kullanılabilir. Benzinli motora benzer şekilde, bir LPG bağlantısı yapıldığında ve karbüratörde bir giriş verildiğinde, LPG buharları (benzin damlacıkları yerine) hava ile karışır ve daha sonra ateşleme işleminin gerçekleştiği yanma odasına yönlendirilir. Benzinli versiyonda olduğu gibi gerçekleşir.

Motor Girişi:

Benzinli ve dizel versiyon motorlar üzerine yapılan araştırmalar LPG motorlardan daha ileri düzeydedir. Örneğin, benzinli ve dizel motorların yanma işlemi için yanma alevinin, hareket modlarının, farklı karışım koşullarının vb. Gelişiminin ayrıntılı analizi mevcuttur, oysa aynısı LPG için sınırlı olarak mevcuttur.

Bir motorun performansındaki önemli bir faktör, sıkıştırma oranıdır. Geleneksel bir benzinli motorda, yakıt ve hava karışımının basıncı, motorun ısısıyla daha da artırılan sıkıştırma strokunun sonunda en yüksektir. Sonuç olarak, kıvılcım sağlanması hızlı bir ateşlemeye yol açar. Karışımın birim hacmi başına yüksek kalorifik değer ve enerji yoğunluğu güçlü bir yanmaya yol açar, ancak bu hacim birimi içinde yeterli yakıtın mevcut olmasını sağlamak için yeterli basınca ihtiyaç vardır.

Motor benzinle çalıştırılıyorsa, benzin damlacıkları ortaya çıkar. Ancak LPG modunda karışımın yakıt bileşeni gaz halinde serbest bırakılır. Bu durumda, karışımda yeterli yakıt sağlamak için basınç önemli hale gelir. Bu, sıcaklıkla yönetilir: daha yüksek bir yakıt sıcaklığı arzu edilir, artan basınç ve böylece karışım hacmi başına yeterli LPG miktarı sağlanır.

Bu nedenle, LPG'de, yanma işleminin başlamasına izin verecek şekilde yakıt hava karışımının yeterince ısıtılması için motorun ısıtılmasına ihtiyaç vardır. Aslında bu, LPG kitli araçların çoğunda motorun bir süre benzin modunda çalıştırılmasının ve daha sonra LPG moduna geçmesinin, böylece motorun yeterince sıcak olmasının sebebidir.

Bileşenler ve işlevleri

Benzinli motora kıyasla, LPG donanımlı bir araba bir dizi parça ekler. LPG kitinin ana bileşenleri Tank, Buharlaştırıcı, Solenoid Valfler, Anahtar, boru ve hortum bağlantılarıdır.

Buharlaştırıcı, LPG kitinin kalbidir. Bu alet, esasen LPG'nin basıncını kabından düşürerek sıvıyı gaza dönüştürür ve daha sonra doğrudan karbüratöre geçer.

LPG Ekonomisi

Bir kullanıcı tipik olarak arabasını çalıştırma maliyetini düşürmek için LPG kullanmaya meyilli olacaktır. Kilometre başına düşen maliyete karşılık, bunun bir yatırım ve bakım uygulaması vardır. LPG'yi işletmek için yapılan yatırıma ve bunun faydalarına bir göz atalım.

Yatırım

Bir kullanıcı arabasında bir LPG kiti kullanmayı tercih ettiğinde, dönüştürme kitinin maliyeti yaklaşık 2 ile 3 TL olacaktır. Yatırım, tek seferlik bir yatırımdır ve sonrasında kullanıcı LPG'nin avantajlarından faydalanabilir.

KM başına kilometre ve maliyet

LPG'li bir araç kullanmanın maliyetini değerlendirmek için iki faktör önemlidir. Öncelikle bir birim LPG'nin maliyeti ve ardından LPG ile donatılmış aracın kendisinin kilometresi. LPG'nin, basınçlı bir Gaz olan LPG, uygulanan basınca bağlı olarak farklı miktarda gerçek yakıt içereceğinden, KG başına maliyet olarak ölçüldüğünü unutmamak gerekir

LPG donanımlı bir arabanın kilometresi aracın kendisine bağlıdır. Çok iyi durumdaki Maruti 800 LPG'li bir otomobil için, uzun yolculuklarda 17 KM kadar çıkan şehir kullanımında KG başına yaklaşık 15 KM LPG kilometre sağlar

Bu nedenle, LPG maliyeti göz önüne alındığında, KM başına maliyet yaklaşık 20 Kuruş’tur.