Araç Muayenesinden Nasıl Geçilir?

Araç Muayenesi Trafik Kanunlarının tebligatı üzerine trafik içerisinde var olan bütün araçların diğer araçlar için tehlikeli bir durum oluşturup oluşturmadığını kontrol edilmek amacıyla düzenli aralıklarla yapılır.

Araç Muayenesi Trafik Kanunlarının tebligatı üzerine trafik içerisinde var olan bütün araçların diğer araçlar için tehlikeli bir durum oluşturup oluşturmadığını kontrol edilmek amacıyla düzenli aralıklarla yapılır. Bir inceleme sırasında, frenler, egzoz sistemi, farlar, fren lambaları ve diğer sistemler çalışır durumda olduklarından emin olmak için kontrol edilir. Araç muayeneyi geçemezse, arızalanan parçaların değiştirilmesi gerekir.

Muayene Öncesi Yapılması Gerekenler

TÜVTÜRK sitesin üzerinden öncelik olarak randevu alınması gerekir. Muayene de problem olmadan geçebilmek için öncesinde hazırların yapılmasının faydası göz ardı edilmemelidir. Unutulmamalıdır ki Trafik cezası bulunan veya borcu olan araç sahiplerin muayenesi yapılmaz. Ek olarak muayeneni ödemi şekli yalnızca nakit paradır.

İstasyonda araç sahiplerin yanında getirmesi gereken belgeler ve ekipmanlar

Ruhsat

Trafik Sigortası Poliçesi

Egzoz gazı ölçüm belgesi

İlk Yardım Çantası

Üçgen Reflektör

Yangın Söndürme Cihazı

Stepne

Egzoz Gazı Ölçüm Belgesi

Egzoz Gazı ölçümü trafikte var olan tüm kara taşıtlardan ortaya çıkan gazın kontrolü yapılır. Araç üç yaşını doldurduğu vakit ve sonrasındaki her iki yılda bir yapılması gerekir. Aynı zamanda ölçümleri TÜVTÜRK istasyonlarında yaptırılabilir. Eğer araç sahibinin emisyon ölçümünün olmaması Ağır Kusur olarak nitelendirilmektedir.

Muayenede Neler Gözden Geçiriliyor?

Işıklar: Farlar, arka lambalar, yön sinyalleri ve dörtlü flaşörler çalışıyor mu? Görünür olmak, halka açık yollarda araç kullanmanın en önemli yönlerinden biridir.

Frenler: Bunun için birkaç tekerlek çekmek gerekecek. İdeal olarak, dört tekerleği de kontrol edilir, balatalarda veya pabuçlarda yeterli fren balatası kaldığından emin olmak şarttır. (Genellikle çok aşınmış olduklarında gösterilecek aşınma göstergeleri vardır) ve rotorları veya tamburları aşırı aşınma açısından kontrol edilmesi gerek.

Fren pedalına basıldığında sert hissettirmeli, ancak sert olmamalıdır. Yavaş yavaş yere batmamalı. Fren ana silindirini ve bağımsız frenleri sızıntılara karşı kontrol ettirmekte fayda var. Frenleri çalıştırmak için gerekli hidrolik basınç, mevcutsa yeterince güçlü olmayacağından sızıntılar kötüdür. El freni uygun şekilde ayarlanmalı ve aracın ağırlığını bir yokuşta tutabilmelidir.

Direksiyon: Servo direksiyon sisteminde sızıntı olup olmadığını kontrol edilir ve servo direksiyon pompasını çalıştıran kayışın (varsa) iyi durumda olduğundan emin olmak gerekir.

Yakıt Sistemi: Benzin kokusu geliyor mu? Öyleyse, tüm bu yakıt hatlarını kontrol edilmesi iyi olacaktır Kauçuk hortumlar zamanla çatlaklar geliştirebilir

Lastikler ve Tekerlekler: Lastikler yeterli dişe sahip olmalıdır ve herhangi bir çelik kuşak görmemelisiniz. Patlamalara neden olabilecek kuru çürüme veya başka çatlaklar olmadığından emin olunması gerekir. Jantlarda aşırı korozyon olup olmadığını bakılmalı ve bozuk yol koşullarından hasar görmüş tekerlekleri değiştirilebilir.

Korna: Korna çalışmazsa, tamir edin veya değiştirilebilir

Ön Cam / Kapılar / Pencereler: Ön camın dışını görebilmek için çatlak ve çukurluk olmamalıdır. Tüm pencereler, özellikle de sürücünün yan camı çalışmalıdır. Bunu bir güvenlik incelemesinde aramayacaklar, ancak elektrikli camlı bir araba varsa, elektrik sistemi arızalandığında araçtan kaçabilmek için sürücü koltuğunun yakınında küçük bir çekiç / emniyet kemeri kesicisi bulundurulması gerekir. Kapıları iç ve dış kollarla açabilmeli ve araç seyir halindeyken kapalı kalmalıdır.

Ön Cam Silecekleri / Buz Çözücü: Ön cam silecekleri, buz çözücü gibi çalışmalıdır. Yağmurlu bir günde bunlar olmadan bir arabaya binilirse görüş seyri sıfır olacaktır ve kaza olma ihtimali çok yüksektir

Koltuklar / Emniyet Kemerleri / Hava Yastıkları: Koltukların tamamı sağlam ve zemine sağlam bir şekilde sabitlenmiş olmalıdır. Emniyet kemerlerinin yıpranmamış veya başka şekilde hasar görmemiş olduğundan emin olunması şarttır. Hava yastığı sistemi ışıkları (SRS) çalıştırmadan sonra yanmamalıdır ve hava yastığı konumlarında herhangi bir hasar olup olmadığını kontrol edilmeli

Değerlendirme

Eğer araç ağır kusur ya da emniyetsiz olarak belgelendiyse araç sahibinin en fazla 30 gün içerisinde tekrardan muayene ettirmesi zorunluluktur. Hafif kusurlu ya da kusursuz olarak rapor sunulmuşsa muayene tamamlanmıştır demektir.