Koronavirüs Geçirenlerin Dikkat Etmesi Gerekenler..!

Koronavirüs Geçirenlerin Dikkat Etmesi Gerekenler..!

Uzmanlar covid19 karşı sağlam bir bağışıklık sisteminin sağlam olması gerektiğini ve koronavirüs olma durumunda bağışıklıkları güçlü olanların daha hafif atlattığını belirtiyorlar.

 

Uzmanlar covid19 karşı sağlam bir bağışıklık sisteminin sağlam olması gerektiğini ve koronavirüs olma durumunda bağışıklıkları güçlü olanların daha hafif atlattığını belirtiyorlar. Bunun yanında covid19 hastalarının da bağışıklığını güçlendirmek amacı ile tedaviler uygulanıyor. Sadece koronavirüse yakalanmamak için değil, geçirenler için de bağışıklık sistemi çok elzem. Bu nedenle covid19’u atlatmışların da bulaş yollarına dikkat etmesi ve bağışıklıklarını güçlendirmesi lazım.

2-001.jpg

GÜNLÜK SIVI ALIMI AKCİĞERLER İÇİN ÇOK ÖNEMLİ Mİ?

Covid19’a yakalanıp atlatanlar özellikle akciğerde nem tutabilmek için günlük sıvı tüketimi en az 2.5 lt su olmalıdır.

PANCARI SOFRALARINIZDAN EKSİK ETMEYELİM

Bu dönemde bağışıklık için oldukça önemli meyve ve sebzeler bulunuyor. Başında mor renkli olanlar gelmektedir.

Pancar içerisindeki; mor rengi veren antosiyaninlerden zengin olması ve aynı zamanda folik asit içeriğinin de fazla olmasıyla bağışıklık sistemini güçlendirmede çok önemlidir. Pancar az miktar haşlayarak veya çiğ olarak salatalarda katılabilir ve turşusu da kurulabilir.

Aynı zamanda mor havuç da aynı pancar gibi güçlü antioksidan etkisi vardır. Mor havucu ara öğün olarak ya da salatalara da tüketilebilir. Şalgam suyu şeklinde tüketilebilir.

KARBONHİDRATLARIN TÜKETİMİ AZALTILMALIDIR

Beslenmemizde basit karbonhidratları yani; şekeri, pirinci, beyaz undan yapılmış hamur işlerini ve fast-food besinleri mümkün olduğunca sınırlandırmak gerekir.

SEBZELERİN GÜCÜNDEN YARARLANIN

Tüm besin gruplarını 4 şekilde ayırarak öncelikli olarak her renk ve çeşit sebze tüketmek, günde 2 porsiyonu aşmayacak şekilde her biri farklı renkte meyveler tercih etmek önemlidir. Tahıl grubu açısından tercihimiz beyaz un değil, tam tahıllı unlar olmalıdır.

Protein grupları için ihtiyaç, enfeksiyon devam ediyorsa fazladır. Fakat enfeksiyon geçtiyse günlük tüketilmesi gereken protein miktarı alınması yeterlidir. Protein grubunda öncelik balıktır. Hindi eti, Kırmızı et ise haftada maksimum 4 öğünle sabit tutulmalıdır.

Yoğurt ve kefirden de protein desteği alınması gerekir. En dikkat edilmesi gereken grup yağlar ve şekerlerdir. Yağ olarak ceviz, fındık, fıstık, zeytinyağı gibi besinlerde sağlıklı yağlar bulunur ve E vitamini yönünden zengin besinlerdir. Günlük bir avuç kadar, ortalama 35-50 gramı aşmayacak şekilde kuruyemiş tüketilebilir.

Şekerli gıdalarda ne kadar pekmezin veya balın en doğalı olsa da bu besinlerin basit şekerler oldukları unutulmamalı, bir kronik hastalık yok ise günlük 1 çay kaşığı miktarını geçmemelidir. Haftada en çok 2-3 kere kahvaltıda bir çay kaşığı şeklinde tüketilmeli.

ENFEKSİYON SÜRECİNDEN SONRA BESLENME DÜZENİ NORMAL ŞEKLİNİ ALABİLİR

Vücutta bir enfeksiyon varsa vücudun enerji ihtiyacı artmaktadır.

Bu ihtiyacı karşılayacak en önemli besin grubu sebzelerdir. Örneğin daha fazla salata tüketilmelidir. 3 öğünde farklı renk ve çeşitte sebzelere yer verilmesi gerekir.

Meyveler lif, vitamin-mineral ve antioksidan içerikleri açısından çok değerli besinlerdir. Fakat şeker içerdiklerinden dolayı fazla tüketilmemesi gerektiği unutulmamalıdır. Meyve tüketim miktarı erkekler için günde 3, kadınlar için ise 2 porsiyon olarak sınırlandırılmaktadır. Enfeksiyon sürecinde vücudun protein ihtiyacı artmaktadır fakat enfeksiyon süreci geçtiyse günlük alınması gereken protein miktarı yeterli olacaktır.

Eğer birey enfeksiyon problemi yaşamıyorsa günde ortalama 2 dilim peynir tüketmesi gerekiyorsa, enfeksiyon durumunda bu miktarın 4 dilime çıkması gerekmektedir. Ya da normal bir zamanda kadınlar için günlük ortalama 3, erkekler için 5 köfte yeterli iken, enfeksiyon sürecinde bu miktar 6-7 köfte miktarına çıkarılabilir. Protein ihtiyacı 1-2 porsiyon kadar artabilir.

VİRÜSLE MÜCADELEDE EN ÖNEMLİ SAVAŞÇILAR C VE D VİTAMİNLERİ

Virüsle mücadelede D vitamini alımı ve düzeyi çok önemlidir. Eğer D vitamini seviyelerinde bir düşüklük var ise bunun normal seviyeye getirilmesi için doktor kontrolünde takviye kullanılması gerekmektedir. D vitamini besinsel kaynaklarda çok fazla bulunmamaktadır. D vitaminin en iyi kaynağı güneştir, bu sebeple güneşten faydalanmak gerekir. Fakat D vitamini seviyelerinde çok düşüklük mevcutsa mutlaka takviye alınması gerekir.

C vitamini takviyesi de bu süreçte önemlidir. C vitamini takviyesi kullanımında günlük ortalama 500 mg’ı aşmamak gerekir. Bu miktar, günlük sebze ve meyveler ile zaten sağlanmaktadır. C vitaminini açısından en önemli kaynak turunçgiller olarak bilinir fakat yeşil biberin C vitamini düzeyi turunçgillerden daha fazla orandadır. Gün içinde yeşil biberlerden, kırmızı biberlerden tüketilebilir.

BAĞIŞIKLIK SİSTEMİNİ GÜÇLENDİRMEK NE YAPMALI?

Bağışıklık sistemini güçlendirmek için güne kahvaltıyla başlamanın ve bir sağlık sorunu yoksa her gün bir yumurta tüketilmesi öneriliyor

İMMÜN SİSTEMİNİN EN GÜÇLÜ DESTEK KUVVETLERİ NELERDİR?

Bağışıklık sistemi söz konusu olduğunda ön plana çıkanlar ise A, C, E vitaminleri ve çinko minerali oluyor. Omega-3 yağ asitleri de immün sisteminin en güçlü destek sağlayıcılarından biridir. Mevsime göre beslenerek bu saydığımız besin ögeleri ile kolaylıkla bağışıklık sistemimize yönlendirebiliriz. Özellikle mevsime göre sebze, meyve tüketimi çok elzemdir. C vitamini ve beta karotenden zengin sebze, meyveleri yemek listelerimize ekleyebiliriz.

Çinko içeren balık, yumurta, sütle birlikte tam buğday içeren tahıl ürünlerini de yemeliyiz. Keten tohumu, omega 3 kaynağı olarak bilinir ve bağışıklık güçlendirmek için yardımcıdır. Yeşil biber, maydanoz, portakal, kivi, enginar gibi sebze-meyveler fazla miktarda C vitamini; zeytinyağı, ceviz, kaju gibi yağlı tohumlar E vitamini; havuç, bal kabağı, brokoli, pırasa, ıspanak gibi sebzelerse bir A vitamini türevi olan β-karoten içerir.

DOĞAL ANTİBİYOTİK OLARAK BİLİNEN...

Antibiyotik olarak ifade edilen sarımsak hem yemeklerimizin vazgeçilmez bir lezzeti hem de sağlık için şifa kaynağıdır. A, B, C vitaminleri, sülfür bileşikleri, aminoasitler, kalsiyum, çinko magnezyum minerallerini içinde barındırır. Sarımsak bağışıklık güçlendiricidir. Çorbalarımızda ve et yemeklerimizde kullanılabilir. Taze kök zencefil C vitamini, B6 vitamini, demir, kalsiyum, potasyum, magnezyum, manganez ve posa açısından oldukça zengindir.

BU DÖNEMDE BESİNLERİMİZE DAHA FAZLA ÖNEM VERMEMİZ GEREKİYOR…

Virüse karşı savunma sağlarken probiyotikten zengin besinlere de ağırlık verilmesi gerektiğini bildiren Küçük, "Vücudumuzun savunma askerleri olan bağırsaklarımız bağışıklık sistemimizin en önemli kısmını oluşturuyor. Biz bu dönem içinde bağışıklığımızı güçlendirecek besinleri beslenmemize ne kadar çok dahil edersek vücut savunmamızı o kadar çok artırmış olacağız. Bizim doğal probiyotik kaynaklarımız arasında yoğurt, evde yaptığımız kırmızı pancar turşusu ve suyu yer alır. Bağışıklık sistemimizi güçlendirmek için probiyotikler açısından zengin besinleri bu dönemde daha fazla tüketmemiz gerekmektedir" şeklinde açıkladı.

Tüm dünyada binlerce kişinin ölümüne neden olan bu virüs karşısında yapabileceğimiz iki önlem var. Biri evde kalmak, diğeri ise bağışıklık sistemimizi mümkün olduğunca güçlü tutabilmek. Öncelikle koronavirüs olmak üzere birçok patojen mikroorganizmaya karşı en doğru korunma yolunun güçlü bir bağışıklık sisteminden geçtiğini uzmanlar altını çize çize yineliyorlar...

Çinli doktorun pandemi sürecinde "Bağışıklık sistemini güçlendirmek için yeterli ve dengeli beslenme, iyi dinlenme, iyi uyku ve paniğe kapılmamak önemlidir. Çin tıbbına göre korona virüsünün özelliği "nemli patojen", bu sebeple beslenmede dana veya koyun eti ve zor sindirilen yağlı besinleri daha az tercih etmelisiniz. Bu besinler nemli patojene sebep oluyor." uyarısına dikkat ederek dengeli beslenmeye önem vermeliyiz.

Siyah Üzüm

Siyah üzümde ve çekirdeğinde bulunan güçlü bir antioksidan olan resveratrol; özellikle akciğer, prostat, pankreas, kolon ve kan kanseri vb. durumlarda kanserli hücrelerle mücadele eder. Mevsimine göre; siyah üzümü çekirdeğiyle birlikte günde 1 salkım veya çekirdekli kuru üzümü 1 avuç tüketmeniz, sağlık açısından yararlı olacaktır.

Mantar

Bağışıklık düzenleyici ve tümöre karşı etkili olan mantar, içerisinde yer alan β-glukan ve polisakkarit-protein kompleksleri ile hücresel bağışıklığı güçlendirerek kanserli hücreleri yok etmeye çalışır.

Zerdeçal

Birçok kanser türünde hem önleyici hem de iyileştirici etkiye sahiptir. Bu etkisini içeriğinde bulunan en güçlü bir anti-oksidan olan kürkümin ile sağlar.

Yeşil Çay

Yeşil çay, antioksidan içeriğine bağlı olarak, tümör oluşumuna neden olan genleri, proteinleri ve enzimleri düzene sokarak tümör gelişimini önlüyor ve ayrıca tümörlerin beslenmesini engelleyerek kanser hücreleri ile mücadele eder. Ayrıca, dolaşım sistemi hücrelerine de önemli etkileri vardır.

Sarımsak

Tansiyonu ve kolesterolü düşürülmesinin yanı sıra, kalp-damar hastalıklarında da olumlu etkilere sahip olan sarımsak, düzenli tüketildiğinde gırtlak kanserinin oluşumunu önlediği bildirilmiştir. Ayrıca sarımsağa kokusunu ve tadını veren 'alisin' dünyanın en güçlü anti-oksidanı olarak bilinir.

Turp

Kış mevsiminin en önemli besini olan turp içerisinde; birçok kanser türünün gelişimini önleyen aktif bileşikler barındırır.

Domates

Domatesin insan vücudunun üretemediği bir bileşik olan likopeni … oranında yapısında bulundurur. Likopen çok güçlü bir antioksidan olduğu için kalp-damar hastalıklarına ve kanser türlerine karşı korur.

Zencefil

Zencefil, kanserden koruyucu etkisiyle birlikte kemoterapi sonrası görülen kusmalara karşıda mucize bir etki gösterir.

BALIK: Omega-3 içeriğinde dolayı hastalık yapan bileşiklerin vücuttan uzaklaştırılmasını sağlar, bu sebeple haftada 2-3 kez balık tüketilmelidir..

PORTAKAL: C vitamini açısından zengin olan portakal ve kivi grip ve soğuk algınlığı gibi durumlarda koruyucudur.

YUMURTA: Bağışıklık sisteminin güçlenmesi yeterli miktarda protein almak önemlidir. Yumurta da örnek protein kaynağıdır.

KARALAHANA: İçeriğinde bulunan kuarsetin ile çok güçlü bir antioksidan kaynağıdır. Bu içeriği ile anti kanser, anti viral etkiler gösterir.

BAKLAGİLLER: Vitamin-mineral açısından zengin beslenmek ve yeterli protein almak güçlü bir bağışıklık için önemli. Mercimek, nohut  vb. baklagilleri tüketmek bu sebeple önemlidir.

NAR: "Antioksidan içeriğinden dolayı güçlü bir bağışıklık için en önemli besinlerden biridir.

KEFİR: Probiyotiklerden zengin olan kefirin her gün 1 su bardağı kadar içilmesi güçlü bir bağışıklık sistemi için önemlidir.

 

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.