Kalp Krizi Riskini Azaltmak İçin Ne Yapılmalıdır?

Kalp Krizi Riskini Azaltmak İçin Ne Yapılmalıdır?

Kalp krizine bağlı ani ölümlerin sayısı artıyor.

Bunun başlıca nedenleri genetik faktörler, sağlıksız beslenme ve hareketsiz yaşam tarzıdır. Kalp krizi riskini azaltmak için yaşam tarzınızı ayarlamanız gerekir. 

Kişinin herhangi bir risk faktörü olmasa bile, hayatı boyunca kalp krizi geçirme riski sadece %1'dir. Ancak; yüksek kolesterol, yüksek tansiyon, sigara, ailede kalp hastalığı öyküsü, hareketsiz yaşam tarzı ve diğer faktörler kalp hastalığı riskini %50 artırabilir. Kalp hastalığı riskini en aza indirmek insanlara kalmıştır. Sağlıklı beslenme ve aktif yaşam, kalp hastalığını önlemenin en etkili ve klasik yoludur. Ancak bazı detaylar gözden kaçmıştır ve bunların uygulanması bu riski en aza indirmek için yeterlidir. 

Kalp Krizi Nedir? 

Kalp krizi, kalbi besleyen arterlerin aniden tıkanmasıdır ve miyokardiyumun yeterli oksijen alamamasına neden olarak kalp dokusunda hasara neden olur. Kanın kalbe akmasına izin veren arterlerde kolesterol ve yağ gibi maddeler kan damarlarının duvarlarında birikerek plak denilen yapılar oluşturur. Arterioskleroz adı verilen bir süreçte zamanla arterler daralır ve plakta oluşan çatlaklarda kan pıhtıları oluşarak damarları tıkar. 

Kan damarlarını zamanında müdahale yapılara açılmazsa hasar kalp dokusunun kaybına neden olabilir. Bu kayıp yaygın ise kalbin pompalama kabiliyetini etkileyecek ve kalp yetmezliğine neden olacaktır. 

Şekeri Hayatınızdan Çıkarın 

Aslında vücudumuzun şeker ihtiyacı kavramı yoktur. Vücudun kendisi gerektiğinde diğer gıdalardan şeker takviyesi yapabilir. Çok fazla şeker tüketiyorsanız mümkün olan en düşük seviyeye indirmeniz gerekir. Diyabetin önlenmesi ayrıca kalp hastalığı riskini de azaltabilir. Öte yandan şeker diyeti, şekerin neden olduğu aşırı kilo ve obezite riskini önleyebilir. 

Tuzla Vedalaşın 

Aşırı tuz tüketimi yüksek tansiyona neden olabilir ve kalp sağlığımızı tehdit edebilir. Gün içinde tükettiğimiz tuzun üçte ikisi endüstriyel gıdalardan geliyor. Ürün etiketlerini kontrol etme alışkanlığı edinmelisiniz. Masaya tuz koymayın ve daha az tuzlu peynir ve zeytin alın. Market alışverişinde sık sık satın aldığınız yiyeceklerin tuz içerip içermediğini kontrol edin ve potansiyel olarak zararlı yiyecekleri alışveriş listenizden çıkarın. 

Planlı Beslenin 

Aşırı gıdalardan kaçınmalı ve tüketimimize dikkat etmeliyiz. İdeal oran: %50-60 karbonhidrat, %20-30 protein ve %10-15 yağ olarak bilinir. Proteinin üçte ikisini bitkisel besinlerden almakta fayda var. Kızartma derecesine kadar ısıtılan her yağda dönüşüm gerçekleşir. Bu nedenle aşırı yağ kullanımından mümkün olduğunca kaçınmak gerekir. Yağ kızmadan hemen önce kullanılmalıdır. 

Sigaradan Vazgeçin 

Sigarayı bırakmak, kalp hastalığı riskini büyük ölçüde azaltabilir. Özellikle kadınların bu konuda daha önleyici tedbirler alması gerekiyor. Çünkü sigara içmek premenopozal kadınlarda kalp hastalığı riskini 4-5 kat artırmaktadır. 

Hareket Halinde Olun 

Düzenli egzersiz yapmak gerekir. Her sabah uyanınca yarım saat yürümek bile kalp sağlığı için çok önemlidir. Kısacası dans etmek, bahçe işleriyle uğraşmak, alışveriş için markete yürümek gibi günlük hayatımızda aktif olmak gerekiyor. Örneğin toplu taşıma kullanırken bir durak önce inmek çoğu insan tarafından uygulanan bir yöntemdir. 

Kalp Krizi Nasıl Meydana Gelir? 

Kan damarlarımız, kalbi besleyen koroner arterlerdir. Aort damarı, kalpten çıkan ana damardır.Tüm vücuda ve kalbin etrafındaki koroner arterlere (bunlara kan damarları diyoruz) kan sağlar ve kalbe beslenme sağlar. Bu kalp damarları üç ana damardır. Kalbin sağını, solunu ve arkasını beslerler. Bu kan damarlarında zamanla ateroskleroz oluştuğunda, kan damarlarındaki yağdan oluşan plak bir günde yırtılarak kan damarlarının kan pıhtıları ve yağlardan yapılan tıkanmalarla tıkanmasına neden olur. 

Kalp Krizi Vücudu Nasıl Etkiler? 

Kalp krizi meydana geldiğinde ölüme yol açabilir veya kalbe sonraki yaşama zarar veren bu ölü hücreler nedeniyle kalplerimizin bir kısmı düzgün çalışmayabilir. Bu, daha sonra yorgunluğa, nefes darlığına ve hayatımızın düzensiz ritmine yol açabilir. Ayrıca kalp krizi geçirmiş birinin tekrar kalp krizi geçirme olasılığı yüksektir. Kişi yaşamına daha güvenli devam edebilmek için diyetini sınırlamalı ve yaşamına sağlıklı yön vermelidir. 

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.