Uyurken Bedenimizde ve Zihnimizde Neler Yaşanır?

Uyku esnasında bedenimizde ve zihnimizde gerçekleşen değişikleri anlatan bir makale olmasının yanı sıra sağlıklı uyku için neler yapılması gerektiği hakkında da bilgilere yer verdim.

Uyurken Bedenimizde ve Zihnimizde Neler Yaşanır?

Uyku ile alakalı nörolojik çalışmalar sayesinde artık uyurken vücudumuza neler olduğunu öğrenebiliyoruz. Peki, uyku esnasında bedenimizde ve zihnimizde ne tür değişiklikler yaşanıyor? Sağlıklı bir uyku için neler yapmak gerekiyor? Hayat kalitesini değiştiren, zihin ve beden sağlığının bir parçası olan uyku hakkında merak edilen her şeyi bu yazıda derledik. Gelin hep beraber öğrenelim.

Uyurken Neler Yaşarız?

Uyku aslında vücudun bütün bölümleri için bir yenilenme sürecidir. Yeni güne enerji depolamak uyku ile mümkündür. Bu söylediklerimiz sadece uyku adına bilenen genel bilgilerdir. Ancak uyku ile ilgili bilinmesi gereken tonlarca bilimsel bilgi mevcuttur. Bu bilgilere derinlemesine vakıf olmak adına uyurken vücudumuzda hissedilen duygusal ve fiziksel değişimler nelerdir inceleyelim.

Uykunun Evreleri

Uyuma eylemi uykuya dalma sürecinden uyanma sürecine kadar birçok evrelerden geçer. Bu evrelerin her biri birbirinden farklı özelliklere sahip olup değişkenlik gösterir. Aynı zamanda beden ve zihinde yaşanan olaylarda farklılaşır. Uyku evreleri zaman olarak farklı bölümlerden oluşur. Örneğin, günde ortalama 8 saat uyuyan sağlıklı bir bireyin uyku evresi 5 ya da uyanma sürecine göre 4 evredir. Uyku evrelerini şöyle sıralayabiliriz.

İlk Evre: İlk evre bir bakıma hafif uyku olarak tanımlabilir. Bu evrede tam uykuya dalmadığınız için birisi sizi dürtse ya da uyandırmak istese kendinizi uykudan kalkmış gibi hissetmezsiniz. Hafif uykuya geçiş sürecinde nabız sayısı azalır, kalp ritmi yavaşlar ve vücutta sakinlik baş göstermeye başlar. Yaklaşık bu evre 10 dakikadan oluşur.

İkinci Evre: Uykuya daldıktan muhtemelen 10 dakika sonra bu evre başlar. İkinci evrenin bir diğer adı yavaş dalga uykusu olarak bilinir. Çünkü dışarıdan gelen sesleri beyin algılayamaz hale gelir. Kişi bu evreye geçince uyuduğunu anlayamaz. Bu evrede ortalama olarak 15 dakika sürer.

Üçüncü Evre: Üçüncü evrede beyin dalgaları ortamdaki sesi, ışığı ya da farklı elementleri hissedemez ya da bunlara kendini kapatır. Bu evre esnasında vücuttaki salgı bezleri otomatik olarak yenilenir. Üçüncü evre 45 dakika civarındadır.

Dördüncü Evre: Bu evre zihinsel fonksiyonların en aktif çalıştığı evredir. Rüyaların gerçekleştiği olan dördüncü evrede REM uykusu da oluşmaktadır. Dördüncü evre derin uyku evresi olmadığından zihinsel uyarılar algılanabilir. REM uykusunda günlük aktiviteler iyice beyine yerleşir, edinilen bilgiler depolanır. Büyüme hormonu salgılanmaya başlar, organlar yenilenir, kaslar sağlamlaşır ve fiziksel olarak dinleme sağlanır. Düzenli REM uykusu hem fiziksel hem de psikolojik tüm hastalıklara karşı bariyer oluşturur.

Sağlıklı Uyku İçin Tavsiyeler

Çoğu kişi yukarıda bahsi geçen REM uykusunu kaliteli bir şekilde gerçekleştiremediklerinden yataktan yorgun kalkarlar. Oysaki bu süreç beyin ve ruh sağlığı için oldukça elzemdir. Zihnin gelişmesi, mutluluk hormonunun işlevini yapabilmesi ve daha birçok faydalı şeyler için sağlıklı uyku şarttır. Peki, sağlıklı uyku için neler yapılabilir?

1)Yatak Seçimi

-Fiziksel yapınıza uygun bir yatak tercih etmelisiniz.

-Yatağınız hijyenine dikkat edin.

-Yatağınızı film izlemek, televizyon seyretmek gibi aktiviteler için kullanmayın. Yatağınızı bir tek uyumak için kullanın.

-Yatakta yemek yeme alışkanlığın varsa bu alışkanlığınızdan vazgeçin. Çünkü yemek esnasında dökülen yiyecekler gözle görülmeyen bakterilere neden olabilir.

2)Yatak Odasının Görünümü

-Sade ve gözü yormayan yatak odası mobilyası sağlıklı uyku için gereklidir.

-Yatak odanızdan uykuya geçişi zorlaştıran farklı objeleri kaldırın.

-Yatak odasında televizyon izlemeyin.

-Yatak odasını günde en az 10 dakika havalandırın ve güneş ışığı girmesini sağlayın.

3)Sağlıklı Uyku İçin Kazanılması Gereken Alışkanlıklar

-Sağlıklı bir uyku için mutlaka rutin egzersizler yapın. Fiziksel olarak aktif olmak uykuya geçişte son derece yararlıdır.

-Eğer gün içinde çok uykunuz gelirse en fazla 30 dakikalık dinlenme molası verin.

-Uykuya geçişi olumsuz yönde etkileyecek aşırı kafein tüketiminden kaçının.

-Uykudan en az 4 saat önce herhangi bir şey yemeyin.

-Eğer mümkünse uyumaya her zaman aynı saatte gitmeye çalışın.

31 Tem 2020 - 02:29 - Yaşam --- Okunma


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Haber Ay Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Haber Ay hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Haber Ay editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Haber Ay değil haberi geçen ajanstır.




Anket Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Recep Tayyip Erdoğan'a Oy Verir misiniz ?