Uyku Düzenimiz Nasıl Düzelir?

Uyku Düzenimiz Nasıl Düzelir?

Uykunun önemi ve neden uykusuz kalırız? uykusuz kaldığımızda neler olur? uyku düzenimizi nasıl düzeltebiliriz..

Uyku bizim için neden önemli?

Uyku, uyandığımızda vücudumuzu yavaşlatır ve gevşetir, vücudumuzu fiziksel olarak güçlendirir. Kaliteli uyku ve düzenli uyku size zindelik kazandırabilir, enerjik bir günle başlar, verimliliği artırır, sosyal ve sağlığınıza katkı sağlar.

Uyku düzenimiz neden bozulur?

 

  • Konforsuz yatak kullanmak
  • Aşırı ışık, fazla sıcak, fazla soğuk ve gürültü gibi koşullar nedeniyle oda uyumak için uygun olmaz.
  • Gün içinde veya akşam saatlerinde kısa süreli de olsa kestirmek
  • Uyuma ve uyanma zamanlarının sürekli değişmesi ve farklılık göstermesi
  • Uyanık olarak yatakta fazla zaman geçirmek
  • Alkol, sigara, kafein gibi uykuyu engelleyen maddeleri yatmadan önce kullanmak
  • Uyku saatine yakın zaman dilimlerinde egzersiz yapmak
  • Yatma zamanına yakın saatlerde uyarıcı aktivitelerde bulunmak
  • TV seyretme, kitap okuma, yemek yemek ve telefonla oynamak için yatağı kullanmak
  • Yatakta aşırı düşünme, plan yapma, hararetli konularu düşünmek gibi uykuyu engelleyen zihinsel aktivitelerde bulunmak.
  • Yatmaya yakın saatlerde yüksek konsantrasyon gerektiren etkinlikler yapmak

Uyku düzenimiz bozulursa neler olur?

1.Beynimizin etkinliğini azaltır

Uykudan yoksun beyin işlevini kaybeder ve normalden daha az efor sarf etmek için daha fazla enerji harcar. Beyni etkilediği için, bu beynin etkinliğini ve işlevini azaltacaktır.

2.Kısa süreli bellek körelir

Yetersiz uyku bellek sorunlarına neden olur. Kısa süreli hafıza olmadan, sıkı çalışmayı bırakın akrabalarımızın isimlerini de unutacaksınız. Bu nedenle uyumazsanız hatırlamayacaksınız.

3.Uzun süreli bellek körelir

Uyuma sırasında, Beynimiz günün olaylarını düzenler, aralarındaki ilişkiyi kurar ve hafızamıza işler. Ayrıca uyku sırasında öğrenme yeteneğimizi de geliştirebilir. Bu yüzden beyinlerimizi daha etkin kullanmak için uyumalıyız.

4.Dikkat süresi azalır

Yüksek konsantrasyona sahip kişiler, birçok belirsiz sesi ayırt edebilir ve kalabalık ve karmaşık görsel efektler arasından küçük bir nesne seçebilir. Ayrıca dikkatinizi iyi kontrol edebilir. Uykudan mahrum kaldığımızda dikkatimiz dağılır ve tekelleşmemize izin vermeyiz.

5.Plan yapamamak

Araştırmaya göre 36 saat uykusuz kalan beyinde koordine etme veya planlar yapma yeteneği bozulmaya başlar ve normal çalışamaz. Benzer şekilde uykusuzluk, karar verme yeteneğimiz üzerinde olumsuz bir etkiye sahip olabilir.

6.Vücudun düzeni bozulur

Düzenli uyuduğumuzda, genellikle ne zaman uyanacağımızı düşünmeyiz. Çünkü iyi işleyen beynimiz gerektiğinde alarm görevi görür ve bizi otomatik olarak uyandırır. Ancak uyku düzenimiz bozulduğunda bu, sağlıklı uyku düzenimizin bozulmasına neden olur.

7.Beyin hücrelerimiz ölür

Birçok çalışma, uykuda kalmanın beyne zarar verebileceğini ve beyin hücrelerini öldürebileceğini göstermiştir. Ek olarak, uykusuzluk beynin beyaz cevher bütünlüğünün kaybına neden olabilir.

8.Hezeyan

Bir kişi genellikle uykudan mahrum kalırsa, sanrılar haline gelecektir. Bu durumda psikoz, paranoya, kuruntu ve saldırganlık gibi sorunlar ortaya çıkabilir.

 

Peki bu sorunları yaşamamak ve kaliteli bir uyku çekmek için neler yapmalıyız?

 

Uyku düzenimizi nasıl düzeltebiliriz?

Her gün aynı saatte uyuyup aynı saatte uyanma

Uyanık haldeyken yatakta fazla geçirmemek

Öğlenleri ‘kısa süreli’ şekerleme yapma

Gün içinde yapılan fiziksel ve zihinsel aktiviteleri normal seviyeye indirme

Uyumak için düzen dışında bir eşik saat belirlememe

Yatağa, uykuya hazır olunca girme

Akşam saatlerinde çay, kahve ve alkol kullanımına dikkat etme

Yatak odasını sadece uyku amaçlı bir yer haline getirme

Fiziksel ve zihinsel aktiviteleri yatağın dışında bırakma

Uykuya dalınamadığında yataktan çıkma

Yatmadan 3 saat önce yemek yemeyi ve içmeyi yatmadan önce su kullanmadan bitirin.

Yatmaya yakın saatlerde egzersiz yapmama

Ayrıca ultra yüksek seviyeye ulaşmış cihazları (telefon gibi) yatak dışına yerleştirmeniz, uyku düzeninizin normale dönüp devam edebilmesi için oldukça faydalıdır.

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.