Göz Sağlığı İçin Koruyucu Besinler

Göz Sağlığı İçin Koruyucu Besinler

Diğer organlar ve vücut dokuları söz konusu olduğunda, gözlerinizi sağlıklı ve güçlü tutmak için özel yiyecekler düzenli olarak yenmelidir.

Yaşla birlikte kötü görme, gözlere iyi geldiği bilinen bazı yiyecekler tarafından yavaşlatılabilir. Onların arasında; Ber-karoten (A vitamini), C vitamini ve E vitamini bakımından zengin olanlar, uzmanlar tarafından göz sağlığı için önerilen en çok tüketilen yiyecekler arasındadır.

Aynı zamanda gözleri güçlendirmek ve görmeyi sürdürmek için lutein, zeaksantin, çinko ve selenyum içeren besinler tavsiye edilir. Genel beslenme önerisi, düzenli olarak farklı renkteki sebze ve meyveleri yemek, günde en az 6 bardak su içmek ve vücudunuzu kurutacak çay, kahve ve şekerli soda gibi daha az içecek tüketmektir.

Göz Sağlığına Zarar Veren Unsurlar Nelerdir?

Göz, yaşla birlikte değişen ve yeteneklerini yitiren bir organdır. Ancak yaşlanmadan çok genç yaşta sağlık kelimesi kaybolabilir. Hipermetropi, miyopi ve katarakt gibi en yaygın göz rahatsızlıkları, yaşadıklarından çok daha erken ortaya çıkar.

  • Sigara içmek retinanın çevresindeki, içindeki kılcal damarlara zarar verir. Hasarlı kılcal damarlar da bir süre sonra işlevini yerine getiremez. Önlem alınmazsa ve sigara içmeye devam ederse maalesef göz görmeyi kaybetmeye devam edecektir.
  • Elektronik cihazlar doğrudan göze zarar vermez, ancak yaşlanmaya neden olur ve yaşla birlikte bulanık görme problemleri gelişir. Bu nedenle televizyon ve bilgisayar uzun süre izlenecekse gözler dinlendirilmelidir
  • Bazı insanlar tıbbi kontrol olmaksızın güneş gözlüğü veya numaralı gözlükler takarlar. Bu, göz sağlığını olumsuz etkileyen faktörlerden biridir. Herhangi bir gözlük kullanmadan önce mutlaka kontrol edin.
  • Uzun süreli uykusuzluk, gözlerin kılcal damarlarını tahrip edebilir. Ayrıca uykusuzluğun batmaya ve kanamaya neden olabileceği de gözlemlenmiştir. Bu nedenle uyku düzeninden ödün verilmemeli ve gözler tamamen dinlendirilmelidir.
  • Beslenme, gözleri etkileyen faktörlerden biridir. Özellikle A, E, C ve B2 vitaminleri göze faydalıdır. Bu vitaminleri içeren yiyecekler yemek sağlıklı gözlerin olmasını sağlayabilir.
  • Hijyen ayrıca göz sağlığını da doğrudan etkiler. Özellikle başkalarının makyaj malzemelerini kullanmamalı, lenslerini takmamalısınız. Ayrıca lens kullanılıyorsa kutu düzenli olarak değiştirilmeli ve dezenfekte edilmelidir. Lensi takmadan veya çıkarmadan önce ellerinizi temizlemelisiniz. Ayrıca lensin gözde 8 saatten fazla kalmamasına özen gösterilmelidir.
  • Her yıl binlerce erkek ve kadın göz kapaklarının düşmesi nedeniyle estetik ameliyat oluyor. Ancak bu işlemleri yapmadan önce bir göz muayenesi yapılmalı ve herhangi bir tehlike olup olmadığı kontrol edilmelidir.
  • Kuru gözleri ve çapakları olan kişiler için en yaygın hata bilinçsiz ilaç kullanımıdır. Öncelikle bu problemler en ince ayrıntısına kadar araştırılmalı ve ilaç doktor rehberliğinde kullanılmalıdır.

Gözler İçin Faydalı Besinler Nelerdir?

Genel olarak görme kaybı olan kişiler düzenli beslenmeye dikkat etmelidir. Bu problemi olan kişiler göz sağlığı için ne yemeli ve yememeli gibi detayları kaçırmamalı. Gözlerinize zarar verebilecek yiyecekler yemek ileride sorunlara neden olabilir.

Antioksidan besinler açısından zengin besinler yiyerek göz sağlığınızı koruyabilir ve göz problemlerini önleyebilirsiniz. Lutein, son zamanlarda ortaya çıkan bir başka göz koruyucu bileşendir. Lutein antioksidan özelliklere sahiptir ve zeaksantin (zeaksantin, göz sağlığından sorumlu başka bir molekül) ile birlikte gözün retinasında bulunur.

  • Yağsız Et: Özellikle kümes hayvanları, istiridye ve yengeçler çinko bakımından zengindir. Çinko, gece körlüğünü azaltabilir ve yaşa bağlı makula dejenerasyonunun ilerlemesini azaltmaya yardımcı olabilir.
  • Yeşil Sebzeler: Ispanak ve lahana gibi yeşil sebzeler, gözlerdeki kan damarlarını güçlendirebilen ve katarakt oluşumunu engelleyebilen C vitamini yönünden zengin sebzelerdir. Ayrıca, kişinin yaşına bağlı olarak gelişim gösteren makula dejenerasyonunun gelişimini geciktirebilen lutein ve zeaksantin içerir.
  • Balık: Somon, ton balığı veya diğer büyük balıklar, bağışıklık sistemini güçlendiren, hücreleri ve sinir sistemini koruyan Omega-3 yağ asitlerinin kaynaklarıdır. Omega-3'ler kuru gözü rahatlatabilir ve glokomu önleyebilir.
  • Orman Meyveleri: Çilek, kiraz ve yaban mersini gibi meyveler, yaşa bağlı makula dejenerasyonunu ve kataraktı önleyebilen biyoflavonoidler açısından zengindir.
  • Turuncu Besinler: Tatlı havuç, balkabağı, portakal, biber ve kayısı gibi meyve ve sebzeler beta-karoten bakımından zengindir. Gözlerin gece görüşünü artırabilmesine rağmen, yaşa bağlı makula dejenerasyonu sürecini yavaşlatabilir.
  • Baklagiller: Nohut, barbunya, mercimek ve fasulye gibi baklagiller çinko bakımından yüksektir. Çinko, gece körlüğü sorununu giderebilir ve yaşa bağlı gelişen makula dejenerasyonunun ilerlemesini azaltmaya yardımcı olabilir. Ayrıca gözleri koruyan bir pigment olan melanin üretilmesine yardımcı olur.
  • Organik Yumurta: Yumurta değerli vitamin ve mineraller açısından zengindir. Lutein, çinko, zeaksantin, D ve A vitaminleri içerir. Gözleri gece körlüğünden ve kuruluğundan koruyabilir.
  • Lahanagiller: Brokoli, karnabahar ve Brüksel lahanası gibi turpgillerden sebzeler ve sebzeler, A, C ve E vitaminleri, lutein, zakartin ve beta-karoten gibi çok sayıda besin maddesinin bir kombinasyonuna sahiptir. Bu antioksidan bileşikler, insan vücudundaki ve gözdeki hücreleri hastalıklardan korur.
  • Kabak: Kabak mükemmel bir lutein, zeaksantin ve C vitamini kaynağıdır. Kabak, A vitamini ve Omega-3 yağ asitleri içerirken, aynı zamanda çinko kaynağıdır. Gece körlüğünü azaltarak yaşa bağlı gelişebilen makula dejenerasyonu sürecini yavaşlatabilir.

Göz Sağlığı İçin Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

Göz hastalığı birçok insan için ortak bir sorundur ve sadece yaşam kalitemizi düşürmekle kalmaz, aynı zamanda tedavi geciktirilirse kalıcı görme kaybına da yol açar. Basit önlemleri büyük ölçüde alarak gözlerimizde ciddi sorunların önüne geçmek mümkündür. Sağlıklı ve verimli bir yaşam için bu önerilere kulak vermelisiniz.

1- Makyaj Kullanımına Dikkat Edin

Bakteriler, sıvı veya kremsi maddeler içinde kolaylıkla büyüyebilirler. Bu nedenle göz sağlığını korumak için 3 aydır kullanılmış sıvı kozmetik ürünleri kullanmayınız. Göz enfeksiyonunuz varsa, tüm sarf malzemelerini atın. Ayrıca kirpiklerin iç kenarlarına eyeliner sürmeyiniz. Çünkü kirpik çizgisinde gözyaşı salgı kanalları var. Bunlar tıkanmaya ve enfeksiyona neden olabilir. Makyajınızı her gece göz temizleyici ile temizleyin. Ayrıca makyajınızı başkalarıyla paylaşmamaya dikkat edin.

2- Bu Besinleri Sıklıkla Tüketin

Kalbe ve kan dolaşımına iyi gelen besinler göz sağlığına da iyi gelir. Göz sağlığı için lütfen roka, pancar, ıspanak gibi koyu yeşil yapraklı otları, turunçgilleri ve tam tahılları düzenli olarak tüketin. Çinko bakımından zengin fasulye, bezelye, kırmızı et ve kümes hayvanları gözleri küçük hasarlardan koruyabilir. A vitamini içeren havuç, ıspanak, marul, pırasa, maydanoz ve tatlı patates gibi organik besinler ile ton balığı, somon, keçi sütü, inek sütü, yumurta ve karaciğer gibi hayvansal ürünler görme keskinliğini korur. Bu besinlerin düzenli tüketimi göz sağlığı açısından önemlidir. Makulada yoğunlaşan fotoreseptörlerin etkisi nedeniyle beta-karoten, lutein, zeaksantin içeren havuç, şalgam, yumurta sarısı ve brokoli gibi besinler de düzenli olarak masaya konulması gereken yiyeceklerdir.

3- Bilgisayar Başındayken Mola Verin

Bilgisayar ekranına bakmak gözlerinizi yorar ve kurutur. Çünkü ekrana baktığımızda genellikle yaptığımızın yarısını (10-12 kez / dakika) göz kırpıyoruz. Göz sağlığı için her 20 dakikada bir 20 saniye uzağa bakın. Ayrıca ekranı 50 cm mesafede ve ekranın üst kısmını göz seviyesinin altında tutun. Ayrıca, yansıyan ışık kaynaklarını engellediğinizden emin olun.

4- Lens Hijyenine Önem Verin

Kontakt lens kullanıyorsanız, temizlerken çok dikkatli olun. Aksi takdirde göz enfeksiyonu riski artar. Lenslerinizi takmadan veya çıkarmadan önce ellerinizi sabun ve suyla yıkayın. Lens kutusundaki solüsyonu günlük olarak değiştirin. Kabı 2-3 ayda bir yenileyin. Lensi tavsiye edilenden daha uzun süre kullanmayın. Lenslerinizle uyumayın, havuzda yüzmeyin veya duş almayın.

5- Dört Mevsim Güneş Gözlüğü Kullanın

Ultraviyole ışınları gözlerinize ve cildinize zarar verebilir. Katarakta, kornea yanıklarına ve hatta göz kapağı kanserine neden olabilir. Ayrıca sarı nokta hastalığı riski de buna bağlı olarak artar. Dışarı çıktığınızda, karanlık olsa bile yazın ve kışın güneş gözlüğü takın. Kontakt lens kullanıyorsanız, lütfen UV-A ve UV-B engelleme işlevlerine sahip kontakt lensleri seçin. Şapka takmak bile koruma sağlayabilir. Kar, su, kum ve betonun güneş ışığını da yansıtacağını unutmayın.

6- Düzenli Göz Muayenesi

Gözlük takmasanız bile, düzenli göz muayenesi alışkanlığı edinin. Çünkü düzenli muayeneler sadece kalıcı görme kaybına neden olabilecek göz hastalıklarının erken teşhisini yapmakla kalmaz, birçok sistemik hastalığı da bulabilir. Örneğin bazı kanserlerin ilk belirtisi olan multipl skleroz, gözde gelişebilir. Bu nedenle ergenler yılda bir, görme sorunu olmayan 18-40 yaşları 2 yılda bir ve daha yaşlı olanlar, şeker hastalığı veya tansiyon geçmişi olan veya ailede göz hastalığı olan kişilerde yılda bir kez kontrolden geçmelidir. Dahası, birçok hastalık ilgisiz görünse de göz sağlığı üzerinde etkisi vardır. Örneğin, yüksek tansiyon ve diyabet göz damarlarını etkileyerek göz içi kanamaya, görme alanının daralmasına ve hatta görme kaybına neden olabilir.

Düzenli Göz Muayenesi Neden Önemlidir?

Göz hastalıklarında genel bir hata, sorun fark edilinceye kadar göz testi yaptırmamaktır. Gözlerdeki kırma kusurları yavaş ve algılanamaz bir şekilde ilerler ve geriye geri dönüşü olmayan hasarlar bırakabilir. Yıllık oftalmolojik muayeneden geçen kişilerin göz sağlığı kontrol altında tutulmakta ve her yıl meydana gelen değişiklikler bir göz doktoru tarafından kayıt altına alınmaktadır. Herhangi bir sorun için erken teşhis hastalık gelişmeden önce tamamlanabilir veya ilerlemenin durdurulması için tedavi sağlanır.

Göz testi yaptırmayan kişilerde şiddetli astigmatizm, hipermetrop, miyopi ve göz tembelliği gibi sık görülen göz kusurlarının tedavisi geç tanıdan dolayı uzun sürebilir ve hasarlı bir göz belki de iyileşmeyebilir. Ayrıca göz sağlığındaki değişiklikler konusunda sizi uyarır. Kapsamlı bir göz muayenesi sırasında bir göz doktoru diyabet, yüksek kolesterol, yüksek tansiyon, glokom ve maküler dejenerasyon gibi hastalıkları tespit edebilir. Bu bilgiler sayesinde başlayan veya başlayabilecek bir hastalık erken tespit edilir ve tedavi edilir.

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.