Satış Ortaklığı (Affiliate Marketing) Nedir?

Satış Ortaklığı (Affiliate Marketing) Nedir?

Sürekli çalışarak para kazanmak yerine, çalışmadığınız zaman da para kazanabilirsiniz.

Bu tip kazanca pasif kazanç denir. Affiliate marketing nedir sorusuna şöyle cevap verilebilir: Satış ortaklığı kavramı, pasif gelir elde etmek isteyen kişilere hitap eden oldukça karlı bir yöntemdir.  

Satış ortaklığı pazarlaması satışların arttırılması ve önemli miktarda çevrimiçi gelir elde edebilmesi için çok tercih edilen bir tekniktir. Hem markaların hem de pazarlamacıların birlikte kazanmasını sağlayan bir kazan-kazan yöntemidir. Geleneksel pazarlama yöntemlerinden daha farklı çalışma prensipleri vardır.

Satış ortaklığı konusunda bazı çarpıcı bilgiler şunlardır:

  • Dünya üzerindeki markaların % 81’i, satış ortaklarının ise % 84’ü satış ortaklığı uygulaması üzerinden kazanç sağlıyor.
  • Amerika Birleşik Devletlerinin bu yöntemle yaptıkları yatırımlar her yıl % 10.10 oranında artış gösteriyor. 2020 Yılı sonunda bu alanda yapılan yatırımın 6.80 milyar dolar olduğu söyleniyor.
  • Çevrimiçi olarak verilen siparişlerin % 16‘sı satış ortaklığı yöntemi üzerinde yürüyor.
  • 2017 Yılının Mart ayında Amazon ‘un satış ortaklığı yapısı değişti ve Amazon içerik oluşturucularına kendi gelirinin %1 ila %10’u kadar ödeme yaptı. Böylece Amazon ile satış ortaklığı yapan kişi ve/veya işletmeler pasif gelirlerini ciddi ölçüde katladılar.

Satış Ortaklığı Programı Nedir

Satış ortaklığı pazarlaması satış ortaklarından birinin, bir başka şirket ya da kişinin ürünlerini pazarlayarak bu işten komisyon kazanması olarak tanımlanabilir. Satış ortağı, satıcı şirketin ya da kişinin ürünü pazarlamak için satışa sunulan ürünün tanıtımını yapar. Bunun karşılığında da firmanın yaptığı satışlardan kar elde eder. Yapılan satışlar, satış ortaklığı yapan birim ile satıcı birim arasında kurulan ortak bir web sitesi üzerinden takip edilir.  

Satış Ortaklığı Programı Nasıl Çalışır

Bu sistemde ürün pazarlaması ve müşteri yaratma sorumlulukları, taraflar arasında işbirliği yapılarak paylaşılır. Bu sorumluluğu alan satış ortaklarına satışa katkıda bulunduğu için elde edilen, kardan pay verilir. Sistemin yürümesi için 3 farklı tarafın sisteme dahil olması gereklidir.

  • Ürün satıcı veya yaratıcısı
  • Satış ortaklığı pazarlaması yapan birim
  • Tüketici

Şimdi satış ortaklığı pazarlamasının başarılı olabilmesi için yukarıda belirtilen 3 birimin nasıl bir ilişkiyi paylaştığına bakalım.

1. Satıcı Veya Ürün Yaratıcısı

Bu birimde yer alan tek başına bir kişi ya da büyük bir işletme olabilir. Bu birimdeki kişinin/işletmenin pazarlayarak, satışa sunmak istediği bir ürün vardır. Bahse konu ürün, ev eşyaları gibi fiziksel olarak var olan bir ürün olduğu gibi, eğitim vermek gibi bir hizmet de olabilir.

Marka olarak tanımlanan satıcının bu sistemde aktif olarak pazarlamaya dahil olması gerekmez. Fakat isterse yapabilir. Söz gelimi satıcı stoklarında olmayan bir ürünün satışını başlatmak için kendisine bağlı web sitelerine ödeme yapan ve bu yolla yeni bir tüketici kitlesine ulaşmak isteyen bir e-ticaret satıcısı olabilir. Ya da satıcı taraf pazarlama yazılımlarının satılmasına yardımcı olmak amacı ile bağlı kuruluşlardan yararlanan bir şirket olabilir.

2. Satış Ortağı Veya Yayıncı

Yayıncı olarak da tanımlanabilen satış ortağı, ürününü satmak isteyen satıcının ürününü potansiyel tüketicilere etkileyici ve çekici bir şekilde pazarlayan şirket ya da kişidir. Yani satış ortağı, tüketicileri ürünü satın almanın nasıl kendi yararlarına olacağına inandırması gereken taraftır. Eğer tüketici sunulan ürünü alırsa, satış ortağı satıştan elde edilen gelir üzerinden kar payını alır.

Satış ortaklarının pazarlama yaptıkları kitlenin ilgi alanlarına bağlı olmak üzere, çok özel bir tüketici kitlesi olmalıdır. Satış ortaklığı yapan tarafın promosyon üzerinden harekete geçme olasılığı en yüksek olan tüketicileri çekmesine yardımcı olan tanımlanmış bir nişi ya da kişisel markası olmalıdır.

3. Tüketici

Tüketici farkında olsa da, olmasa da satış ortağı kuruluş, ürünü pazarlama işlevini yürüten itici güçtür. Satış ortağı tarafı, satılacak ürünleri sosyal medyada, bloglarda ya da web sitelerinde paylaşır.

Tüketiciler ürün aldığında üründen elde edilen kar, satıcı ve satış ortağı tarafları paylaşır. Satış ortağı bu konuda 2 farklı strateji izleyebilir. Bu stratejiler şunlardır:

  • Zaman zaman satış ortağı tarafı, yaptığı satıştan komisyon aldığını tüketiciye söyleyerek açık davranmayı seçebilir. 
  • Tüketici satış ortağı tarafından yürütülmekte olan pazarlama alt yapısından tümüyle habersiz   olabilir.

Hangi seçenekteki pazarlama işlemi yürütülürse yürütülsün, komisyon için genellikle tüketici ek bir ödeme yapmaz. Satış ortağı tarafın alacağı tutar, perakende fiyata dahildir.

Tüketici ciddi bir taraf olduğu, pazarlama sisteminden hiç etkilenmeden satın alma sürecini tamamlar, ve ürünü normal yollardan satın alır.

Satış Ortağı Ödemesini Nasıl Alır

Yukarıda da anlatılanlardan anlaşılacağı gibi çevrimiçi satış ortaklığından para kazanmak oldukça cazip bir yöntemdir. Satış ortağına yapılan ödemeler ve ödeme yöntemleri değişir. Satış ortağının komisyonun alabilmesi için daima ürünün satın alınması şart değildir. Oluşturulan programa bağlı olarak, satıcı satış ortağına farklı şekillerde ödeme yapabilir.

1. Satılan Parça Başına Ödeme

Bu standart bir ödeme yöntemidir. Bu seçenekte satıcı, ürün satış ortağı sayesinde satıldıktan sonra satış fiyatının belli bir yüzdesini satış ortağına öder

2. Potansiyel Müşteri Başına Ödeme

Bu seçenek biraz daha karmaşıktır. Burada satış ortağı taraf, potansiyel müşteriye dönüştürme çalışmaları üzerinden ödeme alır. Bu yöntemde satış ortağının tüketiciye yaptırması istenenler şunlar olabilir:

  • Tüketicinin satış ortağının sunduğu bir iletişim formunu doldurması,
  • Tüketicinin ürün deneme sürecine dahil edilmesi,
  • Tüketicinin herhangi bir haber bültenine üye edilmesi,
  • Tüketicinin herhangi bir yazılımı ya da dosyayı indirmesi,
  • Tüketiciyi satıcının web sitesini ziyaret etmesine ikna edilmesine dayalı bir yöntemdir.

3. Tıklama Başına Ödeme

Bu seçenekte satış ortağı, tüketicileri pazarlama platformundan direk olarak satıcının web sitesine geçmeye teşvik eder. Satış ortağının ücreti, web trafiğine yönlendirdiği popülasyonun yoğunluğuna göre ödenir.  

Satış Ortağı Olmanın Avantajları

Satış ortağı olarak para kazanma yolunu seçmenin başlıca avantajları şunlardır:

1. Pasif gelir kaynağınız olur.

2. Müşteri memnuniyeti gibi bir kaygınız olmaz. Bu satıcı kurumun ilgilenmesi gereken bir alandır.

3. Evden çalışma imkanınız olur.

4. Uygun maliyetlidir. Başlangıç için devasa yatırımlara gerek yoktur.

5. Esnek çalışma düzeni ve saatleriniz olur. Şirket kısıtlamaları sizi ilgilendirmez.

6. Performansınıza bağlı olarak çeşitli ödüller alabilirsiniz. Normal bir işte hem 8 saat çalışırsınız, hem de maaşınız dışında başka bir şey almazsınız. Oysaki çevrimiçi satış ortaklığı bu açıdan daha keyiflidir.

7. Başarılı bir SEO çalışmasını sonuçlarını küçümsemeyin. Bilinçli bir çalışma ile çok çok yoğun bir trafik elde edebilirsiniz. Bu trafiğe bağlı olarak da çok yüksek gelir sağlayabilirsiniz.

Satış Ortaklığı Platformları

Her satış ortağı farklı bir yöntemle bu işi yapabilir. Affiliate marketing nedir, nasıl yapılır denildiğinde bu konuda verim alınan başlıca satış platformları şunlardır:

1. İnfluencer olmak,

2. Blogger olmak,

3. Ücretli arama odaklı mikro siteleri kullanmak,

4. E-posta listelerini kullanmak, bazı satış ortaklığı kurumlarının ürün tanıtımı için kullanabilecekleri bir e-posta tabanları vardır. Buradan tüketicilerine ulaşırlar.

5. Büyük bir medya sitesi kurarak, bunun üzerinden satış ortaklığı yürütmek, bu yöntem birinci sınıf satış ve gelir elde etmek için en ideal yöntemdir.

Affiliate marketing nedir, nasıl yapılır konusunda genel olarak bilinmesi gereken temel kavramlar bunlardır.