Doğru Besleniyor Fakat Hala Kilo Veremiyorsanız Sebebi Bu Olabilir.

Düzenli besleniyorsunuz, haftalık sporunuzu yapıyor fakat yine de istediğiniz kiloya inemiyorsunuz, giymek istediğiniz kıyafetleri giyemiyorsunuz?

Düzenli besleniyorsunuz, haftalık sporunuzu yapıyor fakat yine de istediğiniz kiloya inemiyorsunuz, giymek istediğiniz kıyafetleri giyemiyorsunuz? Bunun sebebi aslında çoğumuzun bildiği ama dikkat etmediği bir hormondan kaynaklı olabilir. Kortizol.

Kortizol seviyesinin vücutta yüksek seviye de olması bizi tehlikeli anlarda korumaya yönelik bir savunma mekanizmasıdır. Fakat sürekli olarak yüksek seviyelerde seyreden kortizol zamanla cushing sendromu adı verilen hastalığa sebebiyet verebilir.

Kortizol hormonunun salgılanmasının en büyük nedeni strestir. Zaten kortizol hormonunun bir diğer adı da stres hormonudur. Çokça üretilen kortizol vücutta kas yıkımına ve göbek bölgesinde su ve yağ tutumuna yol açacaktır.

Eğer aşağıdaki belirtiler sizde varsa kortizol hormonu fazla salgılanıyor olabilir.

  • Ruh hali: öfke, kaygı, depresyon
  • Hiçbir şey yapmazsanız bile kalıcı yorgunluk hali
  • Baş ağrısı
  • Çarpıntı veya hipertansiyon
  • Nedeni belli olmayan aşırı zayıflama veya kilo alma hali
  • Sindirim problemleri
  • Sık idrara çıkma, kabızlık veya ishal
  • Uyku problemleri
  • Hafıza kaybı
  • Bağışıklıkta azalma
  • Yüzde kıl oluşumu ve kırışıklıklar
  • Şişmiş yüz ve boyunda yağlanma

Buraya kadar kortizol hormonunun yüksek seviyelerde seyretmesi sonucu oluşabilecek sonuçları gördük. Tedavi aşamasında neler yapılabilir?

Kaçınılması gereken yiyecekler: Alkol, kafein, şeker oranı yüksek yiyecek ve içecekler, tatlandırıcılar özellikle aspartam ve aşırı potasyum.

Tüketilecek gıdalar: Özellikle kaliteli protein seçimi çok önemlidir. Bunlara örnek uskumru, ringa balığı, yılan balığı olabilir. Bu balıkların içerisinde bulunan fosfatidilserinler kortizol ile başa çıkmamız için son derece önemli.

Tavuk, yumurta, kahverengi pirinç, brokoli, balkabağı, su teresi ve enginar gibi fenilalanin yönünden kaliteli içeriğe sahip yiyecekler.
Kahverengi pirinç, soya, yağlı tohumlar, et, yumurta, süt ve türevleri gibi triptofan yönünden kaliteli içeriğe sahip yiyecekler.
B5 vitamini yönünden zengin besinler: badem, süt, somon, buğday tohumu ve yulaf ezmesi. Diğerleri: fasulye, kepekli tahıllar ve ayçiçeği çekirdeği bunlara örnek olarak verilebilir.

Bir diğer yöntem olarak aralıklarla beslenmek uzmanların tavsiyeleri arasındadır. Günde azar azar yenecek beş öğün yapabilirsiniz. Ama unutmayın bunlar mantıklı porsiyonlar olmalı. Aşırıya kaçmak kortizol hormonunu yine devreye sokacaktır.

Egzersiz yapın. Haftada 3 gün yapacağınız 50 dakikalık egzersizler vücuttaki stresi ve kortizol hormonunu baskılayacağı için size son derece katkı sağlayacaktır. Bu hususta haftada 7 gün spor yapmaya kalkışmayın çünkü bu durum vücudu strese sokarak kortizolü aktive edecektir.

İyi uyuyun. Günlük 8 ila 10 saat yapacağınız bir uyku seansı kortizol seviyenizi düşürecek ve iyi bir toparlama sürecine vücudunuzu sokacaktır.

Rahatlamaya çalışın. Hayatın akışını engelleyemeyeceğinize dair birçok rahatlama yöntemi ve düşünsel gücü geliştirmeye yönelik meditasyonlar mevcut. Bunlardan yardım alabilirsiniz.

Uyarıcılardan uzak durun. Herhangi bir uyarıcı madde almayın. Enerji içeceği, alkol veya kafein

Stresle başa çıkabileceğiniz ek gıdalar kullanın: C vitamini, rhodiola, B5 vitamini, folik asit, A vitamini, çinko, ginseng, meyan kökü, krom, magnezyum, kalsiyum gibi ürünlerin hazır gıda şeklindeki ürünlerini kullanabilirsiniz.

Bol bol su için. Sabah kalktığınız gibi ve gece yatmadan aç karnına su içmeye çalışın. Mideniz boşaldıkça tekrar su içmeyi kendinize alışkanlık haline getirin. Su vücudumuz için en önemli etkendir. Hormon seviyelerinin normalde seyretmesinde büyük rol oynar.