ADET ÖNCESİ DİSFORİK BOZUKLUK (PMDD) NASIL YÖNETİLİR, BELİRTİLERİ NELERDİR?

ADET ÖNCESİ DİSFORİK BOZUKLUK (PMDD) NASIL YÖNETİLİR, BELİRTİLERİ NELERDİR?

Adet öncesi disforik bozukluk (PMDD),premenstrüel sendrom (PMS)

Çoğu kadın için, yaklaşan bir adet dönemi, genellikle premenstrüel sendrom veya PMS olarak adlandırılan birçok semptomun karışımını getirir. Bunlar yorgunluk, sırt ağrısı, küçük ruh hali değişimleri arasında değişebilir. Bununla birlikte, kadınların yaklaşık yüzde 5'inde adet öncesi disforik bozukluk veya PMDD denilen çok daha ağır bir durum söz konusudur. PMDD'nin ne olduğu, PMS'den nasıl farklı olduğu ve semptomlarının nasıl yönetildiği hakkında daha fazla bilgi verelim.

Adet Öncesi Disforik Bozukluk (PMDD) Neden Olur?

Adet öncesi disforik bozukluk (PMDD) nedenleri henüz kesin olarak keşfedilmemiş olsa da, çalışmalar bazı potansiyel nedenlere işaret etmiştir. Ulusal Sağlık Enstitüsü (NIH) tarafından yapılan son bir araştırma, PMDD'den muzdarip kadınlardan gelen hücrelerin PMDD'siz kadınlardan daha farklı (ve daha hassas) üreme hormonu seviyesindeki dalgalanmalara tepki gösterdiğini buldu. Bu yüksek hassasiyet, beynin ruh halini ve refah duygusunu düzenleyen kimyasal ve nörolojik yolaklarını etkileyerek muhtemelen dönem boyunca depresyona neden olur.

Adet Öncesi Disforik Bozukluk (PMDD') Belirtileri Nelerdir?

Adet öncesi disforik bozukluk (PMDD), günlük hayatı zor hale getirebilecek ciddi fiziksel, duygusal ve davranışsal semptomların bir karışımıdır. Tipik olarak, PMDD semptomları adet döngüsünün ikinci yarısında ortaya çıkar. Periyottan yaklaşık 7 ila 10 gün önce ve adet görmeye kadar devam eder. Adet öncesi disforik bozukluk yaşayan kişiler aşağıdaki kilit semptomların en az beşini gösterirler:

  • Sık ve aşırı ruh hali değişimleri; aniden üzgün ya da gözyaşı ya da reddedilme duyarlılığının artması
  •  Sinirlilik, öfke veya ilişki çatışmalarında artış
  •  Belirgin depresif ruh hali ve umutsuzluk duyguları
  •  Şiddetli anksiyete, gerginlik, sürekli '' uç '' olma duyguları
  •  Olağan aktivitelere olan ilginin azalması (örneğin hobiler, iş, okul, arkadaşlar)
  •  Konsantrasyon zorluğu
  •  Uyuşukluk, sık sık ve kolayca yorgun hissetmek
  •  İştah, aşırı yeme veya belirli yiyecek isteklerinde belirgin bir değişiklik
  •  Aşırı uyuma veya uykusuzluk
  •  Bunalmış veya kontrolden çıkmış hissetmek
  •  Meme hassasiyeti veya şişmesi, eklem veya kas ağrısı, şişkinlik hissi, kilo alımı gibi diğer fiziksel semptomlar.


Adet öncesi disforik bozukluk (PMDD), üreme hormonu seviyesindeki dalgalanmalara bağlı olduğundan, yukarıdaki semptomların PMDD'nin teşhis edilmesi için en geç bir hafta sonra olmaması gerekir. Yukarıdaki belirtiler periyodik değilse ve herhangi bir zamanda net görünmüyorsa, altta yatan depresif bozukluğun başka bir biçimini gösterebilir. Teşhisten önce, bu semptomların ilaç veya oral kontraseptif alma sonucu olmadığından emin olmak da önemlidir.

Premenstrüel Sendrom (PMS) mu, Adet Öncesi Disforik Bozukluk (PMDD) mu?

Hem premenstrüel sendrom (PMS) hem de adet öncesi disforik bozukluk (PMDD) semptomlarında benzerlikler görülür ve periyotlardan 7-10 gün önce ortaya çıkar. İkisini farklılaştıran, yaşanan semptomların ciddiyetidir.

PMDD, duygusal ve fiziksel semptomların günlük işleyişi neredeyse imkansız hale getirecek kadar aşırı olduğu, PMS'nin daha şiddetli bir şeklidir.

Adet Öncesi Depresyonu Nasıl Yenebilirim?

Dönemden önce endişe ve şiddetli depresyon yaşarsanız, yalnız olmadığınızı ve durumunuzun  biyolojik bir temele dayandığını bilin. Genellikle, kadınlara PMDD semptomlarının hayali olduğu söylenirken, çok sayıda araştırma aksini açıkça kanıtlamıştır. Aşağıdaki önerilen tedavilerin bir kombinasyonu potansiyel olarak belirtilerinizin ciddiyetinin yönetilmesine ve hafifletilmesine yardımcı olabilir;

Aylık belirtilerinizi takip edin

Her ay belirtilerinizin her birini, şiddetini (1-10 arasında) ve günlük kayıtlarla hangi günlerde ortaya çıktığını takip edin. Bu egzersiz doktorunuzun PMDD'yi teşhis etmesine yardımcı olmak için çok faydalıdır ve ayrıca semptomları en çok hangi günlerde yaşayacağınızı tahmin etmenize yardımcı olacaktır. Bu, korunmamanız için size yardımcı olacak ve onlar için hazırlanmanızı sağlayacaktır.

Doğal ilaçlara başvurma

PMDD'li 118 kadın arasında yapılan bir çalışmada, kalsiyum takviyesi almanın, premenstrüel semptomları anlamlı şekilde iyileştirdiğini göstermiştir. Semptomları hafifletmek için diyetinize doğal bir tedavi olarak eklenebilir.


Hormonal doğum kontrol yöntemleri

Bazı hormonal doğum kontrol yöntemlerinin kullanılması, PMDD semptomlarını tedavi etmenin olası bir yoludur. Hormonal doğum kontrol hapları, döngü boyunca vücutta sabit bir doz üreme hormonu salgılar, bu da hormon seviyelerinizin PMDD semptomlarını tetikleyen dalgalanmalara daha öngörülebilir ve daha az eğilimli olmasını sağlar. Tedavi için hangi hormonal doğum kontrolünün kullanılıp kullanılmayacağına karar vermeden önce doktorunuza danışmanız önerilir.


Yaşam tarzınızı değiştirin

Küçük yaşam tarzı değişiklikleri, PMDD semptomlarınızı hafifletmek için uzun bir yol kat edebilir. Düzenli egzersiz yapmak, yeterince uyku almak, kafeini azaltmak, alkol ve sigaradan kaçınmak semptomların ciddiyetini azalttığını göstermiştir. Ayrıca, endişeye neden olduğunu bildiğiniz stresli ve duygusal tetikleyicilerden kaçınmak iyi bir fikirdir. Yoga, meditasyon ve diğer rahatlama tekniklerini uygulamak da semptomlarınızı hafifletmeye katkıda bulunabilirsiniz.


Doktorunuza danışın

Belirtilerinizi bildirmek üzere doktorunuzdan bir randevu alın. Günlük belirtilerinizin en az iki aylık bir kaydını tutmak da belirtileri, ciddiyetlerini anlamada ve doğru bir teşhis koymada yardımcı olacaktır.


Destek Alın

Adet öncesi disforik bozukluk (PMDD) ile yaşamak çoğu zaman yalnız bir mücadele gibi hissettirebilir, bu nedenle bir danışmana danışmak bu konuda çok yardımcı olabilir. Deneyimlerinizi aynı deneyimleri yaşayanlarla paylaşmak da, büyük bir duygusal ve zihinsel destek kaynağı olabilir.

Sonuç

Kadınların yaklaşık yüzde 2 ila 8'ini etkileyen adet öncesi disforik bozukluk (PMDD), fiziksel, duygusal ve davranışsal olan şiddetli adet öncesi semptomlarının bir karışımıdır. Bu durumdan muzdarip olanlar, üreme hormonu seviyelerinde normal aylık dalgalanmalara karşı çok daha yüksek bir duyarlılığa sahiptir. Semptomlar aşırı ruh hali değişimleri, dönem öncesi depresyon ve rutin işlerde ani ilgisizlik arasında değişir ve basit günlük görevleri zorlaştırabilir. Önerilen tedavi, düzenli egzersiz, yoga, alkol ve sigaradan kaçınma ve kafeini kesme gibi yaşam tarzı değişikliklerinin bir kombinasyonudur. Kalsiyum takviyesi almak, arkadaş ve yakınlardan destek almak veya danışmana başvurmak da belirtileri hafifletir.

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.