A vitamini ve sağlığa faydaları

A vitamini ve sağlığa faydaları

A Vitamini ve sağlığa olan faydalarının ele alındığı bir içeriktir.

A vitamini güçlü bir antioksidan görevine sahip yağda çözünen bir vitamindir. Bu yazımızda A vitamini ve sağlığa faydalarını ele alan derin araştırmalar sonucunda elde edilen verileri sizlerle paylaşacağız.

Görme, sinir sistemi sağlığı, cilt ve çok daha fazlası için önemlidir. Tüm antioksidanlar gibi, iltihabı azaltmaya yardımcı olan A vitamini, vücudun serbest radikallerin neden olduğu hasarlarla başa çıkmasına yardımcıdır. Genel sağlığı korumak için gereklidir. Ayrıca çeşitli hastalıkların önlenmesinde, bağışıklık sistemini ve hatta kemik sağlığını güçlendirmede kilit rol oynamaktadır.

A vitamini eksikliği, gece körlüğünden, döküntülere ve boyun kısa kalmasına kadar uzanan çok ciddi sonuçlara neden olabilir. Aşırı alım ise ayrıca konjental malformasyonlar ve karaciğer problemleri de dahil olmak üzere birçok ciddi rahatsızlıkla ilişkilidir. Bu nedenle dengeyi korumak önemlidir.

A Vitamininin Faydalı Özellikleri

Araştırmalar, A vitamini gibi antioksidanların, uzun ömür ve sağlık için hayati önem taşıdığını defalarca doğrulamıştır. Göz sağlığının korunmasına yardımcı olur. Bağışıklığı güçlendirir ve hücre büyümesini teşvik eder. Gerekli miktarda antioksidan almak için terapistler ve beslenme uzmanları vitamin takviyesi yerine, tüm yiyecekleri içeren dengeli bir beslenmeye odaklanmayı önermektedir. A vitamininin faydalı özelliklerini sıralarsak:

  • Göz sağlığını korur.
  • Bağışıklığı destekler.
  • İltihabı hafifletir.
  • Ciltte parlaklık sağlar.
  • Anti-kanser özelliklerine sahiptir.
  • Kemik sağlığını iyileştirir.
  • Kolestrolü düşürür.
  • Üreme fonksiyonunu iyileştirir ve normal gelişimi destekler.
  • Doku onarımını teşvik eder.
  • Böbrek taşı oluşumunu engeller.

Hangi Besinlerde A Vitamini Bulunur?

Bu önemli mikro besleyiciden en fazla faydayı alabilmek için beslenme listenize A vitamini içeren daha fazla besin eklemelisiniz. Bu besinler:

  • Hindistan cevizi
  • Kabak
  • Tatlı patates
  • Havuç
  • Dana ciğeri
  • Ispanak
  • Kuru kayısı
  • Brokoli
  • Tereyağı
  • Yumurta sarısı

A Vitamini bakımından zengin gıdalar ayrıca yeşil bezelye, kırmızı dolmalık biber, tam yağlı süt, mango, domates, papaya, fesleğen ve kırmızı biber gibi çeşitli bitkilerde de yer almaktadır.

A Vitamini Eksikliğinin Belirtileri Nelerdir?

A vitamini eksikliği bir çocuk için, ciddi görme bozukluğu, körlük ve ayrıca bulaşıcı ishal ve kızamık gibi hastalık riskini önemli ölçüde arttırabilir. A vitamini eksikliğinin en sık görülen belirtileri şunlardır:

  • Xerophthalmia
  • Alacakaranlık görme bozukluğu
  • Gözün mukozasında keratin birikmesi
  • Kuru dudaklar
  • Kalın deri veya dökülme yapan cilt
  • Zayıf bağışıklık
  • Çocuklarda büyüme geriliği

Sağlığınız İçin Uyarı

Yüksek dozda A vitamini, iyiden daha fazla zarar verebilir. Bir katkı formunda veya diğer antioksidanlarla kombinasyon halinde bu vitaminin aşırı alımı, gelişimsel bozukluklar, düşük kemik mineral yoğunluğu ve karaciğer problemleri ile ilişkilidir. A vitaminin toksik etkileri ayrıca safra dökülmeleri, bulantı, iştahsızlık, sinirlilik, kusma ve hatta kellik gibi semptomlara neden olabilir.

Eğer A vitamini takviyesi almaya karar verirseniz, bu konuda önce bir doktora başvurun. Ayrıca, A vitamini doğum kontrolü, antikoagülanlar ve bazı kanser önleyici ilaçlar dahil olmak üzere bazı ilaçlarla etkileşime girebileceğini de belirtmek isteriz. Bu nedenle mutlaka doktorunuza başvurun.

A vitamininin yağda çözünen bir madde olduğunu, yani optimal emilim için yağlı yiyeceklerle birlikte kullanılmasını gerektiğini unutmayın.  

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.